اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون صنعتی به زبان ساده به چه معناست؟

اتوماسیون به زبان ساده فرآیندی است که طی آن یک سری وظایف بدون نیاز به حضور مستقیم انسان انجام می شود. در این حالت، یک کنترل کننده وظایف کنترل و نظارت را انجام می دهد.

در واقع اتوماسیون صنعتی به زبان ساده تر، استفاده از ابزار و روبات به جای انسان برای هدایت و هدایت ماشین آلات صنعتی است. اتوماسیون صنعتی برای کاهش دخالت انسان و افزایش دقت تولید در صنعت استفاده می شود. پیش از توسعه دانش در این اتوماسیون، صنعتگران از ربات ها و ماشین ها به طور جداگانه و بدون هماهنگی استفاده می کردند. اما اتوماسیون صنعتی با ایجاد هماهنگی و تنظیم ارتباطات بین دستگاه‌ها و ماشین‌ها، حرکات و فعالیت‌های این دستگاه‌ها را با یکدیگر سازگار کرده و کارایی و بهره‌وری آنها را افزایش می‌دهد.

بسیاری از قطعات الکترونیکی برای پیاده سازی سیستم اتوماسیون صنعتی مورد نیاز است. قطعات اصلی عبارتند از: اینورتر، سافت استارتر، درایو و…. بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا تولید کننده و تامین کننده این قطعات هستند که در این میان برندهای زیمنس، اشنایدر و abb از اعتبار بیشتری نسبت به سایر شرکت ها برخوردار بوده و در زمینه قطعات اتوماسیون صنعتی پیشرو هستند.

اتوماسیون صنعتی به زبان ساده به چه معناست؟
اتوماسیون صنعتی چیست؟

به عبارت ساده، اتوماسیون صنعتی به مجموعه ای از تجهیزات، ربات ها، فناوری ها و رایانه ها اطلاق می شود که به جای انسان برای پیشبرد فرآیندهای صنعتی با استفاده از این ابزارها استفاده می شود. به طور کلی باید گفت که اتوماسیون صنعتی مجموعه ای از اقدامات است مانند: مقایسه، کنترل، مشاهده، نظارت و … که منجر به حذف نیروی کار برای افزایش کارایی و کیفیت در صنعت می شود.

اما می توانید با خود بگویید که این حذف می تواند منجر به بیکاری عده ای خاص شود که باید گفت اصلا اینطور نیست و نمی توانید نیروی کار فرآیند تولید را به طور کامل حذف کنید. اصولا در اتوماسیون صنعتی نیروی کار حذف می شود نه نیروی متخصص!

برای درک بهتر این موضوع باید به شما توضیح دهیم مثلاً فرآیندهایی مانند تبادل اطلاعات و داده ها بین بخش های مختلف تولید، کنترل استراتژی ها در کارخانه و … توسط کارشناسان و انجام آن. هزینه های تولید را کاهش می دهد و کیفیت تولید را تا حد زیادی افزایش می دهد. در ادامه به مزایای اتوماسیون صنعتی می پردازیم و بخش شما به شما خواهد گفت که مزایای اتوماسیون صنعتی چیست.

مزایای اتوماسیون صنعتی

کاهش هزینه های تولید

اتوماسیون صنعتی مزایای زیادی دارد که از جمله آنها می توان به کاهش هزینه های نیروی کار، افزایش راندمان تولید و کاهش خطای انسانی اشاره کرد.

افزایش راندمان تولید

به طور کلی بسیاری از کارخانه ها صدها کارگر را برای افزایش تولید خود به کار می گیرند که در چندین شیفت کار می کنند و برنامه این است که کارخانه تعطیل نشود. با این حال، به دلیل تعطیلی یا خرابی خط کارخانه، اما با ظهور سیستم های اتوماسیون صنعتی، تولید بدون توقف و 24/7/365 به صورت خودکار انجام می شود و بهره وری کسب و کار افزایش می یابد.

افزایش انعطاف پذیری

افزودن مراحل مختلف در زنجیره تولید مستلزم آموزش یا استخدام نیروی متخصص است اما در اتوماسیون صنعتی بر خلاف نیروی انسانی نیازی به آموزش یا استخدام نیست.

افزایش دقت اطلاعات نظارت

افزودن سیستم‌های جمع‌آوری خودکار داده‌ها از خط تولید، باعث افزایش دقت اطلاعات دریافتی و کاهش خطاهای احتمالی در اطلاعات می‌شود و هزینه جمع‌آوری داده‌ها باید به میزان قابل توجهی کاهش یابد. این عوامل به شما کمک می کند تا ضایعات خط تولید را کاهش دهید و در نتیجه سود نهایی کارخانه را افزایش دهید.

افزایش ایمنی در حین کار

اتوماسیون صنعتی می تواند ایمنی کار را برای نیروی کار در خط تولید کارخانه افزایش دهد.

انواع اتوماسیون صنعتی

چهار دسته از سیستم های اتوماسیون وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

اتوماسیون ثابت

سیستم های اتوماسیون انعطاف پذیر

سیستم های اتوماسیون قابل برنامه ریزی

سیستم های اتوماسیون یکپارچه

عملکرد این اتوماسیون در نیروگاه به صورت شماتیک در شکل زیر اتوماسیون نیروگاه صنعتی ارائه شده توسط زیمنس یکی از پیشروان در این زمینه نشان داده شده است. کارخانه از این فرآیند برای دستیابی به عملیات پایدار، ایمن و اقتصادی استفاده کرده است.

این سیستم یکپارچه نیروگاه (tia) اتوماسیون هر قسمت از نیروگاه را با استفاده از دستگاه های کنترل صنعتی کارآمد، سنسورهای ابزار مبتنی بر میدان و دستگاه های تحریک امکان پذیر می کند. مهمترین چیز این است که این سیستم به صورت یکپارچه و متمرکز کار می کند. در این سیستم از ماژول های مداتیک زیمنس (plc) به عنوان دستگاه کنترل استفاده می شود و wincc رابط گرافیکی کارآمد و جذابی را در اختیار اپراتور قرار می دهد.

اجزای مهم اتوماسیون صنعتی
اجزای مهم اتوماسیون صنعتی

این اتوماسیون اجزای مختلفی دارد. برخی از آنها به ناچار در صنعت خودکار وجود خواهند داشت، و برخی لزوما وجود ندارند، اما هر چه سطح اتوماسیون مورد نیاز بالاتر باشد. بیشتر اجزای زیر در آن استفاده شده است.

اجزای مهم اتوماسیون صنعتی عبارتند از:

• طراحی سیستم کنترل

• کنترل کننده صنعتی (plc)

• مانیتورینگ صنعتی و hmi

• حسگرها و ابزار

• شبکه های صنعتی

• کنترل پنل ها

• موتورها و سوپاپ ها

• اینورتر و سافت استارتر

• محرک ها و محرک های هیدرولیک و پنوماتیک

• پردازش تصویر صنعتی

• ربات های صنعتی

• نقشه ها و مستندات فنی

سخن نهایی

در نهایت باید گفت که اتوماسیون صنعتی روز به روز بیشتر و بیشتر می شود و تمامی شرکت های دنیا از این سیستم برای داشتن خط تولید باکیفیت و کارآمد استفاده می کنند و وقت آن رسیده است که شما به آن فکر کنید.زیمنس بهترین اتوماسیون موجود در بازار هست.

 

اتوماسیون صنعتی, اتوماسیون صنعتی زیمنس, نمایندگی زیمنس

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up