انواع کلیدهای فشار قوی

انواع کلید‌های فشار قوی

انواع کلید‌های فشار قوی مانند دیگر کلید‌ها سبب قطع و وصل جریان و مدار الکتریکی می‌شوند. به طور کلی کلید‌ها مشخصاتی دارند از قبیل استقامت الکتریکی مناسب در زمان قطع، پایدار در برابر اتصالات مختلف حتی اتصالات کوتاه.
با این توضیحات می‌توان دریافت که کلید‌های فشار قوی باید در برابر اثرات دینامیکی و حرارتی بسیار مقاوم باشند.

انواع کلیدهای فشار قوی

چگونگی وضعیت کلید‌ها در مدار

سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که زمانی که کلید قطع است، هیچ جریانی از آن عبور نکند و جریان عبوری صفر باشد.
در زمان اتصال و باز شدن کلید کوچک‌ترین ولتاژی می‌تواند باعث اتصال کنتاکت‌ها شود چراکه فاصله آن دو بسیار کم است. در این حالت جریان در مدار شکل می‌گیرد.

منبع یک بار سلفی چیست

در این زمان ممکن است انواع کلید‌های فشار قوی بسته باشد اما جریان ادامه داشته باشد این مسأله به این دلیل است که در لحظه‌ای که جریان صفر شده است، موج سینوسی کلید به حرکت جریان ادامه می‌دهد.
این مورد به دلیل همان انرژی‌هایی ست که باعث اتصال کنتاکت‌ها به یکدیگر می‌شود چرا که فاصله این دو به طور معمول بسیار کم است.

چگونه می‌توان جرقه را خاموش کرد؟

برای رسیدن به این مورد باید توجه داشته باشید که از کلید‌های فشار قوی استفاده می‌کنید یا فشار ضعیف. در صورتی که از کلید فشار قوی استفاده می‌کنید می‌توانید از خاموش‌کننده‌های جامد، مایع و گاز استفاده نمایید.
اما اگر کلید‌های فشار ضعیف استفاده می‌کنید استفاده از کلید فرعی با جریان سری، ازدیاد طول قوس، تشدید خنک کردن، خازن موازی با کنتاکت‌ها بهترین راه برای خاموش کردن جرقه می‌باشند.

چگونه می توان جرقه را خاموش کرد

کلید فرعی با جریان سری

در این حالت ابتدا کلید فرعی باز شده و مقاومت ایجاد می‌گردد بعد از آن کلید اصلی باز می‌گردد و مقاومت کمتری را ایجاد می‌کند.

ازدیاد قوس

همان طور که می‌دانید حرارت و الکترومغناطیس می‌تواند باعث دور شدن و حرکت قوس به سمت بالا شود‌. این خاصیت قوس است که تمایل دارد محل اولیه خود را ترک و جایگاه دیگری پیدا کند حرارت هوای اطراف آن را از بین می‌برد و قوس هم به سمت بالا حرکت می‌کند.

خاموش‌کننده‌های جامد

خاموش‌کننده‌های جامد به منظور از بین بردن جرقه انواع کلید‌های فشار قوی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
برخی از خاموش‌کننده‌ها در مقابل حرارت می‌سوزند و مواد با تراکم بالا تولید می‌کنند که مانع از ایجاد جرقه‌ها می‌شود. از این خاموش‌کننده‌ها می‌توان کوارتز را نام برد که در فیوز‌های فشار قوی به خوبی عمل می‌کند.
برخی دیگر از خاموش‌کننده‌ها حرارت را جذب می‌کنند و خودشان آسیبی نمی‌بینند و می‌توانند به خوبی آرک را کاهش دهند. اما نمی‌توان از این دسته از خاموش‌کننده‌ها برای فیوز‌های قوی استفاده کرد. از این قبیل می‌توان به سفال و سرامیک اشاره کرد.
دسته‌ای دیگر از خاموش‌کننده‌ها هستند که در برابر حرارت تبخیر می‌شوند. معمولاً لایه‌ای از این مواد بر روی کنتاکت‌ها وجود دارند که در اثر جرقه و حرارت به صورت کامل تبخیر می‌شوند و از ایجاد جرقه جلوگیری می‌کند. از این مواد می‌توان به فیبر و آمیلوپلاست اشاره کرد.

انواع کلید‌های فشار قوی

معمولاً کلید‌های فشار قوی دارای وظایف مختلفی هستند که بنا براین وظایف و کارایی در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند.
از این موارد می‌توان به کلید بدون بار یا سکسیونر، سکسیونر قابل قطع زیر بار، کلید قدرت یا دژنکتور، اشاره کرد.

سکسیونر چیست

سکسیونر چیست؟

کلید بدون بار یا سکسیونر از انواع کلید‌های فشار قوی می‌باشد که قطع و وصل سیستم‌های بدون جریان را به عهده دارد. در این حالت می‌توان از این کلید‌ها برای ماشین‌ها، مقره‌ها، کابل‌های کوتاه و ترانسفورماتور‌ها استفاده کرد و به کمک آن جریان و ولتاژ را قطع نمود. در واقع نمی‌توان گفت که سکسیونر یک کلید است بلکه نوعی ارتباط دهنده و یا نوعی قطع‌کننده می‌باشد که در آن هیچ جریان یا مداری باز و بسته نمی‌شود. به طور کلی سکسیونر باید مانع افت ولتاژ در مدار شود.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up