انواع تابلو برق از نظر‌ایستایی و متحرک بودن

انواع تابلو برق از نظر‌ایستایی و متحرک بودن در این مطلب مورد بررسی قرار می‌دهیم اما لازم است قبل از آن با تابلو برق و کارایی آن آشنا شویم. به همین منظور لازم است تا انتها همراه پارس زیمنس باشید.
به منظور استفاده از سیستم الکتریکی به هم پیوسته لازم است از یک دستگاه بهره گرفت که بتواند محافظت و کنترل را به دست کاربران دهد. مناسب‌ترین تجهیز برای این کار تابلو برق می‌باشد که از نظر تولید انرژی به دسته‌های تابلو برق فشار قوی، تابلو برق فشار ضعیف و تابلو برق فشار متوسط تقسیم می‌شوند. هر یک از این تجهیزات دارای کاربری متفاوت می‌باشد و باید متناسب با کارایی از آن‌ها استفاده کرد تا خروجی قابل قبولی دریافت کرد.

معمولاً بدنه تابلو برق را از جنس فولاد، آلومینیوم، پلاستیک و مواردی از این دست می‌سازند و امکان رنگ و گالوانیزه وجود دارد.
در صورتی که از مواد اولیه اطمینان داشته باشند برای ساخت از پلی کربنات و شیشه هم استفاده می‌کنند. از آن جایی که پلی کربنات نارسناست از آن بیشتر برای تابلو برق‌های صنعتی استفاده می‌کنند. ‌

انواع تابلو برق از نظر‌ایستایی و متحرک بودن

اجزای تشکیل دهنده تابلو برق

انواع تابلو برق از نظر‌ایستایی و متحرک بودن را در ادامه بررسی می‌کنیم. اجزای تشکیل دهنده تابلو برق معمولاً به این صورت است:

  • بدنه
    شینه‌ها
    ترمینال
    کلید
    مقره
    دستگاه اندازه‌گیری
    سیم اینترلاک
    سیم ارت

بنابراین اگر تابلو برق را مورد بررسی قرار دهید باید تمامی اجزای نام برده را در آن مشاهده نمایید. علاوه بر این به منظور اطمینان از تابلو برق استاندار‌هایی ارائه شده است که باید دستگاه را مطابق با آن خریداری نمود.
این استاندارد‌ها به کاربران کمک می‌کند تا از اصل و غیر اصل بودن دستگاه مطلع شوند.

اجزای تشکیل دهنده تابلو برق 

انواع تابلو برق از نظر‌ایستایی و متحرک بودن

تابلو برق‌ها از نظر‌ایستایی و حرکت به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در این مقاله برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

تابلو برق‌ایستاده و ثابت

در این تابلو‌ها باس بار در قسمت بالا قرار می‌گیرد و به کمک کابل و شینه به کلید، ترمینال و کنتاکتور متصل می‌شود. باش بار‌ها در قسمت فوقانی درون محفظه‌ای قرار دارند و تجهیزات الکتریکی دیگر در زیر آن تعبیه شده است. معمولاً این تابلو برق‌ها را برای موتورخانه استفاده می‌کنند و به منظور نصب آن از هیچ مهار‌کننده‌ای کمک نمی‌گیرند چرا که نیازی به این وسیله نیست.
فیدر‌ها که مدول هستند و به فیدر بالایی و پایینی تقسیم می‌شوند. به منظور ایجاد دسترسی به سر کابل‌ها از قسمت عقب و جلو می‌توان اقدام کرد.

تابلو برق دیواری

از انواع تابلو برق از نظر‌ایستایی و متحرک بودن می‌توان به تابلو برق دیواری اشاره کرد که به کمک مهار‌کننده‌ها به دیوار متصل می‌شود.

تابلو برق فشار ضعیف کشویی

از این تابلو برق به منظور مدار‌های راه انداز موتور و توزیع استفاده می‌شود. به طور کلی دارای دو نوع خروجی و ورودی می‌باشد نوع خروجی دارای فیدر خروجی می‌باشد که درون کشو‌ها قرار دارد و اندازه این کشو‌ها مانند مدول‌ها می‌باشد. اندازه این کشو بسته به تجهیزاتی که داخل آن است متفاوت می‌باشد. تابلو برق‌های خروجی دارای کشو‌هایی هستند که فضای داخلی آن برابر با دوازده مدول می‌باشد.
به طور معمول تابلو برق‌های کشویی به صورت یک تا ۴ مدول ساخته می‌شوند. کلید ورودی دستگاه روی ورودی تابلو قرار دارد و یک نمونه کلید هوایی می‌باشد.
برای اینکه دسترسی به کلید آسان‌تر باشد در قسمت جلویی یک کلاف وجود دارد که کلید ورودی داخل آن قرار می‌گیرد. معمولاً عرض تابلو‌های ورودی بیشتر از تابلو‌های خروجی می‌باشد.

تابلو برق فشار ضعیف کشویی 

انواع تابلو برق متحرک

انواع تابلو برق از نظر‌ایستایی و متحرک بودن را مطالعه می‌کنیم. تابلو برق‌های متحرک را به منظور سرعت بخشیدن به کار ساخته‌اند. در این نمونه تابلو برق‌ها در صورتی که هر گونه اشکال و ایرادی ایجاد شود می‌توان تجهیزات قبلی را خارج کرد و شروع به تعمیر نمود و در صورتی که تعمیر جواب ندهد می‌توان اجزا را تعویض نمود. این تابلو‌ها را به راحتی می‌توان تعمیر کرد و نگهداری از آن‌ها کار مشکلی نمی‌باشد.

مقالات مرتبط:

بهترین ابزارآلات اتوماسیون

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up