سیم پیچ اولیه و ثانویه چیست

سیم پیچ اولیه و ثانویه چیست

سیم پیچ اولیه و ثانویه یکی از اجزای مهم ترانسفورماتور هستند که سیم پیچ اولیه همان ورودی و سیم پیچ ثانویه خروجی کار می باشد. اگر ولتاژ به کار گرفته شده در ترانسفورماتور بالا باشد، سیم پیچی که این ولتاژ را دریافت می کند سیم پیچ فشار قوی می گویند، بر همین اساس اگر ولتاژ در دستگاه پایین باشد سیم پیچی که آن را دریافت می کند سیم پیچ فشار ضعیف نامیده می شود. به طور کلی سیم پیچ ترانس دارای انواع مختلفی می باشد مانند طبقه ای، فویل پیچ، بشقابی، لایه ای. از بین سیم پیچ ها باید موردی را که متناسب با قدرت و ولتاژ ورودی می باشند را انتخاب نمود.

سیم پیچ اولیه و ثانویه چیست

سیم پیچ اولیه و ثانویه ترانسفورماتور سه فاز

همان طور که می دانید سیم پیچ ها رسانا هستند و به اشکال مختلف مانند مارپیچ، دیسک، استوانه و کراس اوور پیچیده می شوند. انتخاب این نوع معمولا به به کاربری و تنظیمات ترانسفورماتور دارد. سیم پیچ ها وظیفه دارند ولتاژی را در هسته تولید و به سیم پیچ دیگر منتقل کنند در واقع این ولتاژ ایجاد شده در مدار را از نیروی محرکه مغناطیسی که در هسته ایجاد شده دریافت می کند.

ترانسفورماتورها به طور کلی دو نمونه سیم پیچ دارند که آن را هسته ای و پوسته ای می نامند.

سیم پیچ هسته ای به گونه ای ایجاد می شود که سیم پیچ اولیه و ثانویه در قسمت بیرونی هسته قرار می گیرند و در نوع پوسته ای سیم پیچ ها را دور اندام داخلی می پیچیند.

لازم است برای سیم پیچی هسته ای از سیم پیچ هایی استفاده شود که متحد المرکز باشند. در این حالت ولتاژ را در نزدیکی هسته وارد می کنند اما می توان به منظور کاهش امپدانس یا مقاومت از سیم پیچ های در هم تنیده استفاده کرد.

لازم است ابتدا نوع هسته انتخاب شود و سیم پیچی با توجه به آن انجام شود. در این انتخاب عوامل مختلفی مانند جریان، ظرفیت، جریان اتصال کوتاه، ولتاژ، درجه حرارت و مواردی از این دست دخیل می باشد.

سیم پیچ اولیه و ثانویه چیست

سیم پیچ استوانه ای یا لایه ای

در تمامی سیم پیچی ها سیم پیچ اولیه و ثانویه وجود دارد و با وجود این دو کارایی سیستم تعریف می شود.

در این مورد معمولا سیم پیچ ها به صورت لایه ای روی هم قرار می گیرند و به عنوان هسته از یک رسانی دایره یا مستطیل استفاده می شود.

از این نوع سیم پیچ معمولا زمانی استفاده می شود که ولتاژ ورودی کم و بنابراین ولتاژ خروجی هم کم باشد.

به طور معمول از سیم پیچ سیلندر استفاده می شود و به صورت دولایه روی هم پیچیده می شوند. در این حالت باید از هادی مستطیل شکل استفاده کرد که ایمنی کار را افزایش می دهد. در نهایت برای جدا سازی و خنک کردن سیم پیچ ها از روغن استفاده می کنند.

در صورت استفاده از هادی گرد برای سیم پیچی چند لایه، سیم پیچی را به شکل عمودی انجام می دهند که این امر به خنک شدن سیستم کمک می کند. معمولا از این سیستم برای ترانسفورماتور هایی با ولتاژ ۸۰۰ استفاده می گردد.

سیم پیچ اولیه و ثانویه مارپیچ

استفاده از این سیستم برای زمانی مناسب است که ولتاژ کم، ظرفیت بالا و جریان نامی هم بالا باشد. در این صورت دورهای پیچش سیم کمتر است. در نهایت از این ترانسفورماتور از ۱۶۰ تا ۱۰۰۰ ولت تولید می شود. از آن جایی که لازم است قدرت مکانیکی کافی ایجاد شود باید ضخامت نوار بالاتر از ۷۵ میلی متر باشد. این مدل از سیم پیچ دارای انواع مختلفی مانند تک مارپیچ، دو مارپیچ و دیسک مارپیچ می باشد.

سیم پیچ اولیه و ثانویه چیست

سیم مارپیچ چند لایه

به طور معمول از این سیم پیچ ها زمانی استفاده می شود که ترانس ولتاژی بالاتر از ۱۱۰ ولت تولید نماید. این سیستم شامل چندین سیم پیچی از متحد المرکز گرفته تا لایه ای به صورت سری به هم وصل می شوند‌. به منظور اینکه سیستم بتواند به صورت یکدست ظرفیت را توزیع نماید باید لایه بیرونی کوتاه تر از لایه درونی باشد.

سیم پیچ اولیه و ثانویه اساسی ترین جز ترانسفورماتور ها می باشد که بدون حضور آن ها عملا نمی توان ترانسفورماتور را تصور کرد. هر یک از ترانس ها با توجه به کارایی از مدل های مختلف سیم پیچ استفاده می کنند.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up