طراحی و اجرای مدارهای منطقی PLC

طراحی و اجرای مدارهای منطقی PLC

مدارهای منطقی قابل برنامه ریزی دستگاه هایی هستند که در اتوماسیون برای کنترل عملکرد ماشین ها و دستگاه ها استفاده می شوند. آنها گروه متنوعی از محصولات را تشکیل می دهند و استفاده از آنها عملاً در هر مرحله قابل مشاهده است.(طراحی و اجرای م دارهای منطقی PLC)

پی ال سی زیمنس PLC 6ES7313-5BG04-0AB0

 

هدف از  طراحی و اجرای مدارهای منطقی PLC  

مدار PLC در اواخر دهه 1960 در ایالات متحده توسط مهندسان خودرو آمریکایی در طول سال های رشد سریع در سطح اتوماسیون کارخانه های تولید اختراع شد. برای حذف و ساده کردن سیم کشی پیچیده بین کنتاکتورها و سوئیچ ها که در آن سال ها برای کنترل استفاده می شد ، ایجاد شد.

به لطف استفاده از یک کنترل کننده و یک PLC ، وظایف با استفاده از یک الگوریتم (برنامه) عملکرد مناسب انجام می شود که به میزان زیادی ایجاد تغییرات در فرآیند کنترل و تنظیم ماشین ها و دستگاه ها را تسهیل می کند .

مدار منطقی PLC مجهز به پردازنده ای است که داده ها را از حافظه دانلود و پردازش می کند و سپس دستورات ذخیره شده در برنامه را اجرا می کند. ماژول های ورودی دیجیتال سیگنال ها را به صورت باینری (I/0) دریافت می کنند. ورودی های آنالوگ برای اندازه گیری سیگنال پیوسته مانند دما، وزن یا فشار استفاده می شود.

CPU فقط سیگنال دیجیتال را می خواند. ماژول های خروجی دیجیتال و آنالوگ برای کنترل محرک ها استفاده می شوند که شامل کنتاکتور ، لامپ کنترل ، تنظیم کننده دما ، شیر برقی و غیره می شود.

ه طور عمده از منابع تغذیه AC با ولتاژ 230 ولت یا 24 ولت DC استفاده می شود. هر PLC همچنین دارای یک ماژول ارتباطی است که باید حداقل به یک ماژول برای ارتباط بین کنترلر و کامپیوتر، به عنوان مثال برای تغییر یا آپلود یک برنامه مجهز باشد. علاوه بر این، حافظه نیز لازم است و برنامه ها در آنجا ذخیره می شوند . این حافظه به ROM و EPROM تقسیم می شود.

حافظه ROM داده ها و کد برنامه را ذخیره می کند. EPROM یک حافظه غیر فرار است. به این معنی که اگر برنامه ای از رام حذف شود، برنامه همچنان در EPROM است.

طراحی و اجرای مدارهای منطقی PLC


نمایندگی زیمنس تهران

پارس اتوماسیون توانا، نمایندگی زیمنس در ایران است که با ارائه محصولات اصل و با کیفیت در تلاش است رضایت شما عزیزان را از محصولات و تجهیزات اتوماسیون صنعتی به دست آورد. برای خرید و اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت و همینطور مشاوره خرید بهترین محصول از برند زیمنس با ما از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت تماس بگیرید. در کنار شما هستیم تا با ارائه پی ال سی زیمنس – PLC زیمنس بهترین خدمات فروش را به سراسر ایران شما را همراهی کنیم.


یک مدار منطقی PLC چگونه کار می کند؟

مدار منطقی قابل برنامه‌ریزی یا به طور اختصارPLC   بر اساس اصل صفر و یک کار می‌کند ، یعنی عناصر اجرایی جداگانه دستگاه را متصل یا خاموش می‌کند. یا دستگاه هایی که از پالس های الکتریکی استفاده می کنند.

مجهز به تعداد مناسب مدارهای ورودی و خروجی است. اطلاعات مربوط به وضعیت شی و فعالیت داده شده توسط ماژول های ورودی ارائه می شود.

ریزپردازنده که به زبان برنامه نویسی مناسب برنامه ریزی شده است، اطلاعات (تصاویر) به دست آمده از مدارهای ورودی را به صورت چرخه ای تجزیه و تحلیل و ذخیره می کند. درایور دستورات را به ترتیبی که در برنامه نوشته شده اند تأیید می کند.

سپس یک تصویر برای مدارهای خروجی ایجاد می کند و سیستم عامل خروجی محرک های دستگاه را کنترل می کند .(طراحی و اجرای م دارهای منطقی PLC)

برنامه ریزی و کنترل کنتاکتورهای زیمنس با استفاده از PLC

الگوریتم عملکرد مدارهای منطقی  PLC

مقداردهی اولیه کنترل کننده : هر بار که کنترلر راه اندازی می شود عملکرد بررسی می شود.

خواندن سیگنال های ورودی کنترلر : اولین حلقه برنامه در کنترل کننده، حالات دستگاه های ورودی را تجزیه و تحلیل و می خواند. هنگام تغییر برنامه ، در حین اجرای یک حلقه ، خروجی در حلقه بعدی تغییر می کند.

پشتیبانی ارتباطی : دریافت اطلاعات در صورت ارتباط با سایر کنترلرها و به روز رسانی برنامه.

خود تشخیصی : جمع آوری اطلاعات در مورد خطاها، به عنوان مثال وضعیت باتری، منبع تغذیه و غیره. در صورت تشخیص خطا، کنترل کننده کار را متوقف می کند .

مزایای طراحی و اجرای مدارهای منطقی PLC

مدارهای منطقی PLC دارای مزایای زیادی هستند که در مقایسه با سیستم‌های تماس رله، مزیت قابل توجهی به آن‌ها می‌دهد . اول از همه، اصلاح کنترل نیازی به تغییر سیم کشی ندارد. طراحی و اجرای مدارهای منطقی PLC

این منجر به کاهش قابل توجهی در زمان مربوط به تغییر کنترل یک نصب معین می شود . تمام فعالیت ها، مانند اجرا و ارزیابی تابع شمارش، زمان، یا ارزیابی وضعیت های مختلف پیوند ، در داخل کنترلر انجام می شود. این به معنای کاهش هزینه ها با حذف رله های زمانی و کنتاکتورهای کمکی در یک نصب مشخص است.(طراحی و اجرای م دارهای منطقی PLC)

برنامه PLC را می توان بارها کپی و دوباره استفاده کرد که بسیار مقرون به صرفه است. نظرات را نیز می توان در آنجا اضافه کرد ، بنابراین درک آنچه در بخش معینی از برنامه انجام می شود آسان تر می شود. طراحی و اجرای مدارهای منطقی PLC

PLC های قابل برنامه ریزی به هزینه های مونتاژ، مواد و سیم کشی کمتری نیاز دارند، بنابراین تمام پروژه ها را می توان در زمان کمتری به پایان رساند. طراحی و اجرای مدارهای منطقی PLC

مزیت دیگر تشخیص و نگهداری از راه دور است. کنترل برنامه را می توان بدون هیچ مشکلی از طریق مکان دیگری انجام داد. علاوه بر این ، کنترلرهای PLC با مصرف انرژی کم و قابلیت اطمینان بسیار بالا در مقایسه با سیستم های تماس رله مشخص می شوند .

طراحی و اجرای مدارهای منطقی PLC به طراحی و پیاده سازی مدارهای منطقی در PLC (کنترلر منطقی قابل برنامه ریزی) اشاره دارد. این مدارها برای کنترل و مدیریت سیستم ها و فرآیندها استفاده می شوند.

در ابتدا، برای طراحی مدار منطقی PLC، نیاز به تعریف و تحلیل نیازمندی های سیستم و فرآیند مورد نظر داریم. سپس مراحل طراحی شامل انتخاب و برنامه ریزی PLC، تعریف و طراحی واحدهای منطقی (مانند سنسورها، فعال کننده ها و عملگرها)، تعریف و طراحی لوازم جانبی (مانند رله ها، ترانزیستورها و …) و تعریف و برنامه نویسی نقشه های منطقی و برنامه های کنترلی است.

بعد از طراحی مدارهای منطقی PLC، اجرای آن ها صورت می گیرد. این شامل نصب و راه اندازی PLC در محیط فیزیکی مورد نظر، اتصال و راه اندازی واحدهای منطقی و لوازم جانبی، برنامه نویسی PLC و اجرای آن برای کنترل و مدیریت سیستم و فرآیند است.

همچنین، پس از اجرای مدارهای منطقی PLC، نیاز به تست و عیب یابی مدارها و برنامه های کنترلی و همچنین نگهداری و تعمیر آن ها در صورت لزوم وجود دارد. طراحی و اجرای مدارهای منطقی PLC

بنابراین، طراحی و اجرای مدارهای منطقی PLC به منظور کنترل و مدیریت سیستم ها و فرآیندها استفاده می شود و مراحل طراحی و اجرای آن شامل انتخاب و برنامه ریزی PLC، طراحی و برنامه نویسی مدارهای منطقی و اجرای آن ها است.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up