اجزای مهم اتوماسیون صنعتی

نحوه تست کلید حرارتی

آیا به تازگی دچار قطعی برق شده اید و در تلاش هستید تا  لیل آن را بفهمید ؟ ممکن است قطع کننده مدار در انواع مختلف ازجمله کلید حرارتی دلیل آن باشد.دراین مقاله قصد داریم در مورد نحوه تست کلید حرارتی صحبت کنیم

نقش حفاظتی کلید حرارتی

قطع کننده مدار از هر نوعی  بخشی از تابلو برق است که از اتصال کوتاه و اضافه بار محافظت می کند . با گسترش، از شما، خانه و وسایل برقی شما در برابر هرگونه مشکلی که ممکن است به دلیل خرابی ایجاد شود ،به ویژه اتصال کوتاه و گرمای بیش از حد محافظت می کند.

به عنوان مثال، اگر یک اتصال کوتاه تشخیص داده شود، جریان را افزایش می دهد تا از هرگونه خطر آتش سوزی، برق گرفتگی یا آسیب به وسایل الکتریکی شما جلوگیری کند .  وجود قطع کننده مدار در انواع مختلف از جمله کلید حرارتی بسیار ضروری است.

حساسیت مدار شکن ها  تعیین می کند چه زمانی باید خاموش شود، همیشه حداکثر 30 میلی آمپر است.

قطع کننده مدار همچنین به شما این امکان را می دهد که به لطف کلیدهای روشن/خاموش، جریان را در مکان های خاصی به صورت محلی یا غیرمستقیم، برای انجام عملیات های کوچک با ایمنی کامل: به عنوان مثال، تغییر لامپ یک لامپ قطع کنید.

علت کار نکردن کلید حرارتی

اگر مدارشکن شما قطع شده است، به احتمال زیاد به این دلیل است که مشکلی را تشخیص داده و برای احتیاط جریان را قطع کرده است: بنابراین نقش محافظتی خود را ایفا می کند.

در این حالت، مشکل از قطع کننده مدار شما نیست، بلکه یک اتصال کوتاه یا اضافه بار در شبکه شما است. قبل از اتصال مجدد جریان، باید منشا خرابی را پیدا کنید.

اگر بدون تعمیر مشکلی که باعث قطع برق شده است، برق را دوباره روشن کنید: دوباره خاموش می شود زیرا خطر اتصال کوتاه یا گرم شدن بیش از حد همچنان وجود دارد.

اگر تعداد زیادی وسیله برقی به شبکه وصل شده اند، یکی را متوقف کنید و جریان خود را مجددا راه اندازی کنید. اگر احساس می‌کنید که دستگاه‌های کافی به طور همزمان کار نمی‌کنند تا باعث گرمای بیش از حد شوند، باید خانه‌تان را بررسی کنید زیرا ممکن است ایراد از جای دیگری باشد.

اگر همه چیز برای شما عادی به نظر می رسد، ممکن است مشکل از کلید حرارتی شما باشد. باید آن را تست کنید تا مطمئن شوید که مشکل واقعاً از آنجاست.

 

نحوه تست کلید حرارتی

اولین گام در تست مدارشکن، مشاهده آن است. اگر تغییر شکل آشکاری از خود نشان دهد ممکن است داخل آن آسیب دیده باشد و لازم است با یک متخصص تماس بگیرید تا خرابی مدارشکن را بررسی کرده و در صورت لزوم آن را تعویض کنید . تست بینایی در واقع تنها آزمایشی است که یک فرد غیر حرفه ای می تواند به روشی کاملا ایمن انجام دهد .(نحوه تست کلید حرارتی)

آزمایش دقیق تر مدار شکن برای تأیید عملکرد آن برای کسی که دانشی از برق ندارد پیچیده تر و خطرناک تر است.

تست مدار شکن را نباید ساده انگاشت. از آنجایی که عملی ترین آزمایش باید تحت ولتاژ انجام شود، یعنی زمانی که جریان قطع نشده است، توصیه اکید می شود که برای مراقبت از آن با یک برقکار حرفه ای تماس بگیرید .

قطع برق، ممکن است قطع کننده مدار عملکردی داشته باشد، در حالی که ممکن است در هنگام برق رسانی اینطور نباشد.

 

برای تست کلید حرارتی  به چه ابزارهایی نیاز دارید؟

ابزارهای خاصی نیز برای انجام آزمایش مورد نیاز است:

PPE : پشت این عبارت مختصر چیزی کاملاً ساده پنهان شده است. این تجهیزات محافظ شخصی است ، اگر ترجیح می دهید لباس مناسب است. شخصی که برای بررسی نصب شما می آید به لباس های حرفه ای مجهز خواهد شد که به ویژه با خطرات کار سازگار است.

در میان این تجهیزات حفاظتی، می‌توان به عنوان مثال به کفش‌های ایمنی غیر مغناطیسی (بدون فلز) اشاره کرد، با توجه به اینکه برقکار با  برق کار نمی‌کند، به سرعت متوجه می‌شویم که چرا به کفش‌های عایق نیاز دارد.

مولتی متر :  برای اندازه گیری جریان استفاده می شود . به لطف مولتی متر، برقکار فقط می تواند سه جریان  مقاومت الکتریکی، ولتاژ و شدت جریان را اندازه گیری کند . بنابراین این امکان را فراهم می کند که بدانیم آیا جریان به خوبی از مدارشکن عبور می کند و بنابراین، عملکرد آن را تشخیص می دهد.

پیچ گوشتی عایق :  تفاوت آن با پیچ گوشتی معمولی این است که جریان را رسانا نمی کند . اگر برقکار مجبور نباشد تحت ولتاژ کار کند، استفاده از یک پیچ گوشتی عایق لازم است تا بتوان جعبه را بدون خطر برق گرفتگی جدا کرد.

بله درست است ما به ندرت کفش ایمنی غیر مغناطیسی، پیچ گوشتی عایق و مولتی متر در کمد خود در دسترس داریم.

حتی اگر تمام ابزارهای حفاظتی و ابزار لازم را دارید، بهتر است اگر چیزی در مورد برق نمی دانید ریسک نکنید . متخصصان اینجا هستند تا به شما کمک کنند  !

اتوماسیون صنعتی زیمنس, پارس اتوماسیون, پارس اتوماسیون توانا, نمایندگی زیمنس

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up