روش انتخاب و خرید پی ال سی مناسب برای پروژه

راهنمای خرید پی ال سی

در این مقاله قصد داریم نکاتی که در “خرید پی ال سی” یا “انتخاب پی ال سی” مناسب به شما کمک کنیم.

در انتخاب پی ال سی نکات مهمی باید بررسی شود که مانع بوجود آمدن هزینه‌های گزاف و یا انتخاب نادرست شود.

کنترل‌‌کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی را می‌توان کامپیوتری معرفی نمود که برنامه‌ی کنترلی مربوط به ورودی‌ها و خروجی‌ها روی آن نصب می‌شود. به این ترتیب  PLCها وظیفه‌ی کنترل ورودی‌ها و خروجی‌ها را برعهده دارند.

از جمله محبوب ترین برند ارائه‌دهنده‌ی PLCها پی ال سی زیمنس است که تولید شرکت siemens است و از این PLCها در محیط‌های صنعتی و در تابلو برق‌های صنعتی استفاده می‌شود. از این کنترلرها برای پیاده‌سازی سیستم‌های پیچیده با تغییرات زیاد استفاده می‌شود. PLCها به لحاظ شکل ظاهری به دو دسته‌ی کوچک (compact) و ماژولار (modular) تقسیم می‌شوند.

دسته‌ی اول مربوط به کنترلرهایی است که به صورت یکپارچه ساخته می‌شوند و CPU، ورودی، خروجی به ‌صورت یکپارچه به هم متصل شده‌.

نوع دیگر ماژولار هستند که در آن تمام قسمت‌ها مجزا بوده و با توجه به نیاز انتخاب شده و با ترتیب مشخصی روی اسلات‌های مربوط به Rack قرار داده می‌شوند. به این ترتیب درصورت نیاز می‌توان اسلات‌های جدیدی روی رک قرار داد تا به قابلیت‌های کنترلر افزوده و نیازهای جدید برآَورده شوند.

تعمیر و نگهداری این کنترلرها نیز راحت بوده و تنها قسمت معیوب قابل جداسازی، تعمیر و یا تعویض هستند.

از جمله مهم‌ترین اجزای سازنده‌ی PLC ماژولار می‌توان به منبع تغذیه، پردازنده مرکزی، حافظه، پروگرمر، ورودی و خروجی اشاره نمود. منبع تغذیه برق AC را به DC تبدیل می‌کند و به این ترتیب علاوه بر بالا بردن امنیت تابلو برق، حذف نوسانات متغیر ولتاژ و نویز، انرژی لازم را به بخش‌های مختلف می‌رساند.

در قسمت حافظه اطلاعات مختلف و برنامه موردنظر ذخیره می‌شود. پردازنده‌ی مرکزی مغز اصلی سیستم است و تصمیمات منطقی مختلف را با توجه به برنامه‌ی موجود در حافظه اجرا می‌کند. پروگرمر نیز وظیفه‌ی انتقال برنامه به حافظه را برعهده دارد. انتخاب PLC مناسب با کنار هم قرار دادن اجزای مختلف برای پاسخ‌دهی به نیازهای موردنظر در پروژه، مستلزم آگاهی از نکات و مواردی است که در عنوان‌های زیر به تفصیل بحث خواهد شد.

فروش ویژه پی ال سی
قسمت‌های مختلف پی ال سی

 

مشخصه‌های انتخاب پی ال سی

برای “انتخاب پی ال سی زیمنس” مناسب باید فاکتورهای مهمی را در نظر گرفت و با توجه به نیاز خود اجزای مختلف کنترلر را بررسی و با توجه به نیازهای موردنظر انتخاب دقیقی انجام داد. از جمله‌ی این فاکتورها می‌توان به تعداد ورودی و خروجی مناسب برای کنترلر، نوع اطلاعات دیجیتال و یا آنالوگ مورد استفاده در کنترلر، تعداد فلگ‌ها، ظرفیت حافظه، تعداد کانترها، نوع و میزان ولتاژهای مختلف مورد نیاز، نوع منبع تغذیه، دقت و سرعت انجام پروژه، تعداد تایمرها، شرایط محیطی، مقیاس و نوع دستگاه اشاره نمود.

انواع پی ال سی زیمنس
انواع پی ال سی زیمنس

انتخاب پی ال سی زیمنس

برای “انتخاب پی ال سی زیمنس” مناسب باید ابتدا سازگاری پی ال سی با سیستم مورد استفاده را در نظر گرفت. به این ترتیب که اجزای مختلف پی ال سی با دیگر محصولات سیستم سازگار باشند.

دیگر فاکتور مهم در انتخاب، توجه به محیط و ویژگی‌های محیطی است. این ویژگی‌ها، از جمله دمای عملیاتی و گرد و غبار و ارتعاشات سیستم، نباید عملکرد کنترلر را تحت الشعاع قرار دهند. تعداد ورودی و خروجی مورد نیاز پی ال سی زیمنس مورد نظر باید با سیستم مورد نظر در تطابق باشد.

تعداد دستگاه‌های مجزا که در سیستم موجود است باید با تعداد ورودی‌ها و خروجی‌ها سازگار باشد. علاوه بر تعداد، نوع ولتاژ متناوب و یا ثابت ورودی‌ها و خروجی‌ها را نیز بررسی کنیم.در مورد ورودی و خروجی کنترلر باید توجه داشت که به چه صورت روی سیستم نصب می‌شوند و در صورت نیاز به ورودی یا خروجی از راه دور، توسط کنترلر پشتیبانی شود.

دیگر فاکتوری که باید در نظر داشت نوع پردازنده‌ی مرکزی پی ال سی زیمنس است که انتخاب درست در این فاکتور به سازگاری پیچیدگی برنامه و دستورالعمل‌ها و سرعت موردنیاز برای اجرای آن‌هاست. همچنین باید درنظر داشت که سیستم موردنظر شما به چه مقدار حافظه برای تغییر و ذخیره‌سازی دینامیکی اطلاعات و توالی دستورات مربوط به برنامه نیاز دارد.

به این ترتیب اگر سیستم نیازمند حفظ اطلاعات در مدت زمان طولانی و جداول داده بزرگ است، مدل پردازنده باید پاسخگوی این نیازها باشد. علاوه بر این، سرعت اجرای دستورالعمل‌ها مشخصه‌ی مهم انتخاب پی ال سی زیمنس با پردازنده‌ی مناسب است.

دیگر مشخصه‌ی انتخاب، ارتباطات سیستم است که توجه به درگاه‌های ارتباطی کنترلر است چرا که درگاه‌های ارتباطی کنترلرها معمولا محدود هستند. در انتخاب کنترلر باید به پشتیبانی کنترلر از دستورالعمل‌های موردنظر در برنامه نیز توجه نمود. در انتها باید توجه داشت که در صورت کاربرد عملکردهای ویژه، پشتیبانی لازم توسط پی ال سی زیمنس وجود داشته باشد.

plc Siemens, plc زیمنس, پی ال سی Siemens, پی ال سی زیمنس

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up