تابلو برق فشار ضعیف چیست

تابلو برق فشار ضعیف چیست

تابلو برق فشار ضعیف از تجهیزات مورد نیاز است که افراد باید نحوه کار با آن را بیاموزند تا بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند. این جعبه محافظتی به منظور جلوگیری از خطرات ناشی از برق گرفتی، سوختگی و مجموعه‌ای از این قبیل ساخته شده‌اند و برای مصارف مختلفی کاربرد دارند.
تابلو برق را به طور کلی از نظر انرژی به سه دسته تابلو برق ضعیف، قوی و متوسط تقسیم‌بندی می‌کنند. تابلو برق فشار ضعیف نسبت به انواع دیگر دارای کارایی بیشتری می‌باشد. هریک از تابلو برق‌ها با توجه به کارایی، اجزای مختلفی هم دارند. برای اطلاع از این مشخصات در ادامه همراه پارس زیمنس باشید.

تابلو برق فشار ضعیف چیست

تابلو برق فشار ضعیف چیست؟

تابلو برق محفظه‌ای بسته است که ممکن است فلزی یا غیر فلزی باشد و اجزای مختلفی درون آن قرار دارد تا بتواند برق را با فشار مناسب مصرف تولید نماید.
اجزای تشکیل دهنده تابلو برق ضعیف باید با کارایی آن متناسب باشد بنابراین نمی‌توان برای ساخت این محفظه از اجزای تابلو برق قوی استفاده کرد. تفاوت عمده تابلو برق‌ها تولید برق با ولتاژ متفاوت است که تابلو برق ضعیف می‌تواند تا ولتاژ ۱۰۰۰ را پشتیبانی کند.
تابلو برق‌ها را معمولاً در پالایشگاه‌ها، ‌ایستگاه برق، ‌ایستگاه مبدل، ساختمان‌های تجاری و کارخانه‌ها و محیط‌های اینچنینی مشاهده می‌کنیم.

انواع تابلو برق فشار ضعیف

تابلو برق فشار ضعیف را معمولاً بر اساس ساختمان‌بندی آن‌ها دسته‌بندی می‌کنند. از این رو آن‌ها را در ۴ دسته به شکل زیر قرار می‌دهند.
• ایستاده
• میزی
• دیواری
• رک
همان طور که می‌بینید اسامی مختلفی دارند و متناسب با کارایی، ساختمان متفاوتی هم دارند. درست است که در گروه تابلو برق ضعیف هستند اما از نظر عملکرد با یکدیگر متفاوت هستند.

انواع تابلو برق فشار ضعیف

اجزای تشکیل دهنده تابلو برق فشار ضعیف

از تجهیزاتی که در این تابلو‌ها استفاده می‌شود می‌توان به انواع فیوز، کنتاکتور، ترانس، کلید ولت متر، کلید نشتی جریان و مواردی از این دست اشاره کرد. هر یک از اجزا کارایی مختص به خود را دارد و در تابلو برق ضعیف وظیفه‌ای را به عهده دارد که در زیر آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فیوز‌ها

از اصلی‌ترین اجزای تابلو برق انواع فیوز می‌باشد. کارایی این قطعه زمانی مشخص می‌شود که جریان برق بیش از حد معمول باشد در این صورت این قطعات جریان برق را قطع می‌کنند. برای اینکه بتوانند قطعی را ایجاد کنند معمولاً یا می‌شکنند یا در اثر بار زیاد ذوب می‌شوند چراکه فیوز‌ها رشته سیم‌هایی هستند که این وظیفه را بر عهده دارند. از این رو وجود فیوز در تابلو برق ضعیف بسیار ضروری می‌باشد.

کنتاکتور

کنتاکتور قطعه‌ای است که می‌تواند از راه دور وسایل برقی را قطع و وصل کند. استفاده آن در تابلو برق هم به همین شیوه می‌باشد و وظیفه آن قطع و وصل از راه دور تک فاز و سه فاز دستگاه‌ها می‌باشد.

ترموستات

این قطعه وظیفه دارد که دمای عملکرد دستگاه تابلو برق ضعیف را منطبق با دمای حرارتی آن قرار دهد.

سنسور

سنسور‌های به کار رفته در تابلو برق ضعیف به این علت در این دستگاه قرار گرفته‌اند تا تمامی کمیت‌های فیزیکی را به الکتریکی تبدیل نماید از این کمیت‌ها می‌توان به حرارت، فشار و رطوبت اشاره کرد.
همانطور که مشاهده کردید تمامی اجزا در تابلو برق وظیفه‌ای به عهده دارند تا دستگاه بتواند وظیفه اصلی خود را به خوبی انجام دهد.

استاندارد تابلو برق فشار ضعیف

استاندارد‌ها معمولاً اطلاعاتی در مورد چگونگی ساخت، طراحی، نصب، راه‌اندازی، تعمیرات، حمل و نقل و مواردی از این دست ارائه می‌دهند. همان طور که می‌دانید اجرا و پیروی از این قوانین لازم و ضروری ست و به نفع افراد می‌باشد. از این رو تبعیت از استاندار‌های ارائه شده در مورد تابلو برق ضعیف امری مهم به شمار می‌آید.
استاندارد تابلو برق ضعیف 
در اصل استاندارد‌های تابلو برق تعیین‌کننده این است که اجزای تشکیل دهنده و نحوه کارکرد دستگاه به چه صورت باشد که رعایت این اصول طراحی اولیه، بررسی و عیب‌یابی و در نهایت کارایی دستگاه می‌باشد.
استاندارد تابلو برق ضعیف درواقع یک استاندارد کلی ست که تمام مشخصات و نکات لازم را بیان کرده است.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up