اتوماسیون صنعتی

همه چیزدرباره ی اتوماسیون صنعتی

در دنیای امروز که تکنولوژی حرف اول را می زند همواره رقابت بالایی به منظور ارائه محصولات با کیفیت و بهتر در میان کمپانی و صنعت های متعدد وجود دارد. از اینرو برخورداری از کیفیت بالا و همچنین قیمت مناسب میتوان مهم ترین عامل پیروزی در این بازار باشد. از اینرو بسیاری از واحد های صنعتی همواره تلاش خود را می کنند تا با بکارگیری تکنولوژی و فناور های بروز دنیا و طراحی و تولید  محصولات متناسب با نیاز مردم به سیستم های خودکار روی آورند. در چنین مواردی اصطلاح اتوماسیون صنعتی بسیار کاربردی می باشد. در نتیجه ممکن است در اینجا سؤالاتی از قبیل اتوماسیون صنعتی چیست؟ در ذهن شما شکل گیرد. در ادامه در این مطلب از پارس زیمنس همراه ما باشید تا در رابطه با ((همه چیز درباره ی اتوماسیون صنعتی)) گفتگو نماییم.

اتوماسیون صنعتی چیست؟

اتوماسیون صنعتی از جذاب ترین مفهوم های فنی است که به خوبی توانسته طرفدارن بسیاری را به سمت خود جلب کند. در رابطه با اتوماسیون صنعتی میتوان چنین بیان نمود به مجموعه انجام فعالیت ها و ثبت اطلاعات در یک فضای صنعتی در حالت اتوماتیک اطلاق می گردد. هدف این کار حذف نمودن و یا کم نمودن اثر مستقیم نیرونی انسانی در خط تولید می باشد. انجام تمامی این اعمال در نهایت منجر به افزایش میزان بهروری، کیفیت و به تبع سرعت تولید می گردد. در دنیای پیشرفته امروزی اتوماسیون صنعتی تأثیر بسیاری در پروسه تولید دارد. به گونه ای که نبود این سیستم سبب می گردد که پروسه تولید بسیار سخت و با مشکل روبرو باشد. تعدادی از عواملی که منجر شده است وجود این سیستم به ضرورت تبدیل گردد میتوان به مواردی از قبیل تولید با حجم بالا، کالا و محصولات با کیفیت، کاهش هزینه ها به خصوص هزین مربوط به نیروی انسانی، افزایش سود مشاغل و…. اشاره نمود. در ادامه مقاله بیشتر در رابطه با مزایایی اتوماسیون صنعتی گفتگو خواهیم نمود.

مزایایی اتوماسیون صنعتی

پایین آوردن هزینه های مربوط به تولید

این محصول از ویژگی های بسیاری برخوردار می باشد که یکی از این موارد میتوان به کاهش هزینه های نیروی انسانی اشاره نمود. همین موضوع میتواند موجب افزایش بهروری و البته کاهش خطا های انسانی گردد.

افزایش بهروری در تولید

در حالت کلی بیشتر کارخانه ها بایستی به منظور بالا بردن تولید خود از صد ها نیروی انسانی استفاده نمایند. این نیرو ها بایستی در چند شیفت مختلف و بدون تعطیلی کار نمایند. ولیکن با وجود تعطیلات و همچنین خرابی های پروسه تولید متوقف و خط کارخانه تعطیل می گردد. چنین مشکلاتی در نهایت منجر به روی کار آمدن سیستم های اتوماسیون صنعتی گشت. در نتیجه همین مسئله منجر به افزایش بهروی شد.

افزایش کیفیت تولید

زمانی که از نیروی انسان استفاده می شود احتمال وجود خطا وجود دارد که نمیتوان تأثیر این موضوع در کیفیت را نادیده گرفت. ولیکن خطای کامپیوتی به صورت تقریبی نزدیک به صفر  بوده که همین موضوع میتواند منجر به افزایش کیفیت گردد.

افزایش انعطاف پذیری

در صورتی که شما تمایل دارید مراحل مختلف در خط تولید اضافه نمایید در این صورت انجام این کار نیازمند آموزش و یا استخدام نیروی کار مجرب می باشد. ولیکن در اتوماسیون صنعتی شما به چنین مواردی نیاز ندارید.

افزایش امنیت در زمان کار

اتوماسیون صنعتی سبب بالا رفتن امنیت نیروی کار در زمان کار در خط تولید کارخانه می گردد.

معایب اتوماسیون صنعتی

نیازمند هزینه اولیه بالا در زمان راه اندازی

هزینه ای اجرا و پیاده سازی سیستم های اتوماسیون صنعتی بسیار می باشد چرا که شما خط تولید قدیم را به خط تولید مکانیزه تبدیل می نمایید. علاوه بر این مورد شما بایستی به منظور کنترل نمودن اتوماسیون نیروی مجرب استخدام نمایید.

نکته

شاید در نگاه اول فکر کنید در اتوماسیون نیروی انسانی بیکار می شود ولیکن در حقیقت اینگونه نمی باشد. ولیکن از نیروی انسانی برای کنترل و نظارت این دستگاه و سیستم ها استفاده می شود. علاوه بر این فرآیند راه اندازی در کنار برنامه نویسی و تنظیم ربات ها نیز بر دوش مهندسین خواهد بود. در واقع در مورد رابطه ی این محصول با نیروی کار میتوان چنین مطرح نمود که سبب بیکار شدن نیروی انسانی نمی گردد. بلکه موجب ارتقاء جایگاه شغلی فرد می شود.

کلام پایانی

همانگونه که مشاهده کردید این محصول به خوبی توانسته است جایگاه خود را در صنعت و کارخانجات به دست آورد. امیداوریم مطلب همه چیز درباره ی اتوماسیون صنعتی از پارس زیمنس برای شما دوستان مفید بوده باشد.

اتوماسیون صنعتی, اتوماسیون صنعتی زیمنس, نمایندگی زیمنس

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up