اتوماسیون صنعتی

کلید حرارتی مغناطیسی یا MPCB چیست؟

کلید حرارتی مغناطیسی یا MPCB امروزه جزء بسیار مهمی است. حتی می توان گفت یکی از پرکاربردترین کلیدهای برق به عنوان محافظ در تاسیسات برقی مسکونی است! اما این کلید مدار چگونه کار می کند؟ ویژگی های شما چیست؟ چرا این نام را دارد؟ سوالات زیادی در مورد این دستگاه وجود دارد، که در این مقاله ما شما را با آن آشنا می کنیم.

کلید حرارتی مغناطیسی یا MPCB چیست؟

کلید حرارتی مغناطیسی یا MPCB یک وسیله حفاظتی است که وظیفه اصلی آن خلع سلاح و قطع مدارها در صورت مشاهده جریان الکتریکی بالاتر از مقدار نامی خود یا جریان اتصال کوتاه است.
هر قطع کننده مدار الکتریکی خود همان عملکرد محافظتی را انجام می دهد، با این حال، برخی این عملکرد را به بیش از یک روش انجام می دهند، همانطور که در مورد کلید حرارتی مغناطیسی یا MPCB وجود دارد.
کلید حرارتی مغناطیسی یکی از انواع کلیدهای مدار است. آنها دارای ویژگی هایی هستند که در رابطه با انواع دیگر کلیدهای مدار بهتر مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین یکی از پرکاربردترین ها به عنوان کلیدهای مدار خانگی و کلیدهای مدار تجاری است.

ویژگی های کلید حرارتی مغناطیسی یا MPCB

این مدار شکن دارای یک دیفرانسیل است که دو مشخصه فعال سازی اصلی را برای حفاظت مدار ارائه می دهد! چیزی که ارائه می دهد محافظت حرارتی و مغناطیسی در یک زمان است، از این رو نام گرما مغناطیسی را به خود اختصاص داده است. آنها می توانند تک قطبی، دو قطبی یا سه قطبی باشند که با ولتاژ پایین کار می کنند که تا 1000 ولت در جریان متناوب است.

کلید حرارتی مغناطیسی چگونه کار می کند

همانطور که قبلا ذکر شد، مدار شکن همزمان دو حفاظت را انجام می دهد: مغناطیسی و حرارتی. در زیر ببینید که هر کدام چگونه کار می کنند.
حفاظت حرارتی کلید حرارتی مغناطیسی چگونه کار می کند؟
بیایید با توضیح حفاظت حرارتی که از طریق یک ورق دو فلزی که در تصویر زیر مشخص شده است، شروع کنیم. این جزء مسئول حفاظت حرارتی این مدار شکن است.

جریان الکتریکی که از ورق دو فلزی عبور می کند باعث گرم شدن می شود و انرژی را به صورت گرما آزاد می کند، این پدیده به عنوان اثر ژول شناخته می شود. اکنون می خواهیم توضیح دهیم که چگونه حفاظت اتفاق می افتد، اما برای مثال، یک مدارشکن 10A را تصور کنید.

در شرایط عملکرد ایده آل مدارشکن، صفحه دو فلزی هر جریانی کمتر یا مساوی 10 آمپر را تحمل می کند، یعنی در این موارد هیچ گونه تغییری در ویژگی مکانیکی خود ایجاد نمی کند و ثابت می ماند.
اگر جریان از 10 آمپر تجاوز کند، برای مدت طولانی باقی بماند، باعث تغییر شکل ورق دو فلزی می شود و این باعث می شود که ورق با مکانیزم داخلی که باعث قطع مدار قطع می شود، تماس پیدا کند.
توجه به این نکته حائز اهمیت است که حتی با وجود جریان الکتریکی کمتر از مقدار نامی خود، عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند گرما و در نتیجه قطع شدن کلید مدار را ایجاد کنند.

حفاظت مغناطیسی در کلید حرارتی مغناطیسی چگونه کار می کند؟

حال حفاظت مغناطیسی را که از طریق یک سیم پیچ به همراه پیستون فلزی انجام می شود را همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است توضیح می دهیم. سیم پیچ به عنوان یک سلف عمل می کند و پیستون فلزی در داخل سیم پیچ قرار می گیرد، اما درک کنید که هیچ تماس فیزیکی بین آنها وجود ندارد.
اجزای داخلی قطع کننده مدار ترمو مغناطیسی در سیم پیچ و پیستون فلزی برجسته شده است!
اگر نمی دانستید، وقتی جریانی از هادی الکتریکی عبور می کند، میدان مغناطیسی در اطراف هادی الکتریکی ایجاد می شود. درک این موضوع مهم است، زیرا حتی در شرایط عملیاتی عادی نیز میدان مغناطیسی وجود خواهد داشت.
یکی دیگر از جزئیات مهمی که باید بدانید این است که میدان مغناطیسی متناسب با پیک جریان است، یعنی زمانی که یک اتصال کوتاه رخ می دهد، جریان به سرعت بالا می رود، بنابراین میدان مغناطیسی نیز افزایش می یابد و پیستون فلزی را القا می کند که گویی یک پیستون است. آهنربا، و اینجاست که همه چیز اتفاق می افتد!
این حرکت پیستون باعث می شود که مکانیزمی را فعال کند که مدارشکن را قطع می کند. درک این نکته ضروری است که کل این فرآیند خیلی سریع اتفاق می افتد!

اتوماسیون صنعتی زیمنس, پارس اتوماسیون, پارس اتوماسیون توانا, کلید MPCB, کلید حرارتی, کلید حرارتی مغناطیسی, کلید مغناطیسی, نمایندگی زیمنس

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up