کلید حرارتی

کلید حرارتی چیست؟

همه ای ما به خوبی به اهمیت جریان برق در زندگی واقف هستیم به نحوی که بیشتر وسایلی که همه ما هر روزه با آن سر و کار داریم به وسیله این منبع انرژی کار می کند. به غیر از کاربرد انرژی برق در زندگی عادی در مجموعه های صنعتی نیز از جریان های الکتریسه با فشار بالا استفاده می نمایند. به دلیل آنکه بیشتر  دستگاه های که به وسیله برق کار می کنند بایستی جریان معینی را دریافت کنند. از اینرو اگر کوچک ترین اشتباهی در این رابطه صورت گیرد به این صورت که جریان بیشتر و یا کمتر از حد معین به دستگاه برسد. موجب آسیب به موتور می گردد. با همه ای این تفاسیر میتوان به این نتیجه دست یافت که نیاز به یک وسیله و یا ابزاری داریم که علاوه بر اینکه بتواند این محدوده تغییراتی که در جریان برق صورت می گیرد را شناسایی نماید بتواند جریان برق را قطع و یا وصل نماید. انجام این کار سبب افزایش سرعت عملیات و البته از آسیب ها و ضرر های احتمالی جلوگیری می نماید. در ادامه با ما در این مطلب از پارس زیمنس همراه ما باشید تا به صورت کامل در رابطه با کلید حرارتی چیست؟ گفتگو نماییم.

کلید حرارتی چیست؟

یکی از قطعات حفاظتی در سیستم برق کشی که میتوان نام برد کلید حرارتی می باشد. که از فیوز مینیاتوری و بیمتال به وجود آمده است. این قطعه این امکان را برای شما فراهم میسازد تا موتور را نسبت به اتصال کوتاه و اضافه بار به شیوه همزمان محافظت نمایید. نام دیگر این کلید ها MPCB نیز می باشد. کلید های حرارتی به منظور روشن و خاموش کردن الکترو موتور های سه فاز بکار گرفته می شود. این قطعه چنانچه که اتصال کوتاه و یا اضافه بار وجود داشته باشد الکترو موتور را از منبع جدا می نماید.

ساختار کلید حرارتی

این قطعه از دو فلز ناهمجنس به وجود آمده است که این فلز ها از ضریب انبساط متمایزی برخوردار می باشند. عملکرد این قطعه را میتوان همانند بی متال دانست. ولیکن در حالت کلی وجود یکسری از تفاوت ها میان کلید حرارتی و بی متال سبب گشته کلید حرارتی دارای عملکرد بهتری از بی متال باشد. علاوه بر این از ضریب امنیتی بالای در مقایسه با بی متال برخوردار می باشد.

برای مثال برخی از تفاوت های آن میتوان به مواردی همچون:  به دلیل اینکه کلید حرارتی سه فاز را قطع می کند در نهایت منجر به قطع شدن موتور می گردد. ولیکن بی متال مدار فرمان را جدا می نماید. کلید حرارتی افزون بر محافظت از جریان حرارتی از جریان مغناطیسی نیز مراقبت می نماید. این در صورتی است که بی متال تنها از جریان حرارتی محافظت می نماید؛ اشاره نمود.

عملکرد کلید حرارتی چگونه می باشد؟

به دلیل عبور جریان برق دمای کلید بالا می رود از اینرزوه به دلیل قابلیت فلز بکار رفته در کلید، زمانی که دما از یک میزان معینی بالا رفت هر دو فلز منبسط می گردند. ولیکن همانگونه که در بالا اشاره کردیم به دلیل برخورداری از ضریب انبساط متفاوت کلید به سوی فلزی با ضریب انبساط کمتر خم می گردد. انجام این کار سبب قطع جریان برق می گردد. در صورتی که کلید را وارسی کنید به خوبی میتوانید دو آهن ربا در بالا و پایین تیغه ها مشاهده نمایید. آهن ربا ها، به منظور ممانعت از جرقه و سوختگی محل اتصال تعبیه شده اند.

قسمت های معتلف کلید حرارتی

این قطعه ساختار به نسبت ساده ای دارد از مهم ترین اجزای این محصول میتوان به مواردی که در زیر برای شما شرح خواهیم نمود اشاره کرد.

  • داری کلید تست بوده که به منظور تست سالم بودن در نظر گرفته شده است.
  • دارای پیچ تنظیم جریان می باشد.
  • دارای ترمینال های اتصال به کابل موتور است.
  • دارای پیچ تنظیم جریان می باشد.
  • دارای ترمینال های اتصال برق ورودی می باشد.
  • و….

کلام پایانی

در ان مطلب از پارس زیمنس به بیان کلید حرارتی چیست؟ پرداختیم. همانگونه که مشاهده کردید از کاربرد های این قطعه میتوان به کلید زنی مدارات موتوری اشاره نمود. علاوه بر این از الکتروموتور در مقابل انواع خطا های الکتریکی مراقبت می نماید. از اینرو یک قطعه بسیار کاربردی در صنعت می باشد. امیدواریم این مطلب از پارس زیمنس برای شما مفید بوده باشد.

 

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up