کلید هوایی تابلو برق

کلید هوایی تابلو برق که در قطع کننده مدار هوا یا کلید های مدار، نوعی کلید اتوماتیک فشار ضعیف هستند که در آمپراژهای بالا استفاده می شوند.

کلید هوا یک کلید فشار قوی است که علاوه بر قطع و وصل خط، از شبکه نیز محافظت می کند و در صورت اتصال کوتاه، ولتاژ را زیاد یا زیاد می کند، فرکانس را زیاد یا کم می کند، گرما را افزایش می دهد. جریان بیش از حد یا اضافه بار، ژنراتورها از همگام نبودن و … اشاره کرد.

کلید هوایی تابلو برق
ساختار کلیدهای هوا چیست؟

سوئیچ های فشار قوی به گونه ای طراحی شده اند که به طور خودکار از طریق رله یا به صورت دستی از اتاق کنترل و همچنین از زمین، تحت شرایط ولتاژ و بار و در هنگام اتصال کوتاه که جریان عبوری از مدار ممکن است تا 10 برابر باشد، در صورت وجود نامی، کار کنند. جریان در قطع کننده مدار، آنها می توانند مدار را بدون آسیب رساندن به آن قطع کنند.

کلیدهای هوا برای محافظت از مدار الکتریکی در برابر اضافه بار، اتصال کوتاه و خطرات زمین، حفاظت از موتور و ژنراتور طراحی شده اند. بر خلاف فیوز که یک بار کار می کند و سپس نیاز به تعویض دارد و می تواند دوباره وارد مدار شود (به صورت خودکار یا دستی).

مدار کوتاه

اتصال کوتاه یکی از بزرگترین و محتمل ترین خطاهایی است که در یک شبکه رخ می دهد. این خطاها می تواند ناشی از برخورد یک یا دو فاز با زمین، اتصال دو یا سه فاز بین آنها و … باشد. در این حالت جریان بزرگی حدود 10 تا 100 برابر جریان معمولی از شبکه عبور می کند. عبور این جریان می تواند اثرات گوناگون و مضری بر روی شبکه داشته باشد که از مهمترین آنها می توان به اثرات حرارتی روی تجهیزات اشاره کرد که باعث سوختگی و آسیب به عایق آنها می شود. ممکن است هر بار چند ثانیه طول بکشد. بنابراین، اشکال زدایی یک سیستم باید در اسرع وقت انجام شود. یک سیستم حفاظتی برای تشخیص ناهنجاری ها در شبکه و جداسازی قسمت معیوب از سایر قسمت ها استفاده می شود. با عملکرد رله ها قسمت معیوب را جدا می کند.

کاربرد مختصر کلیدهای هوایی تابلو برق :

بسیاری از پارامترهای شبکه از جمله هارمونیک ها را اندازه گیری می کند

تمام خطاها، آلارم ها و بسیاری از پارامترها و رویدادهای مهم را ثبت کنید

طیف گسترده ای از لوازم جانبی از جمله کنتاکت های کمکی و خطا، رله های تریپ (شنت و زیر)، اینترلاک، موتور و غیره.

کلید هوایی چگونه کار می کند؟

عملکرد این نوع قطع کننده مدار با انواع دیگر کلیدها متفاوت است، هدف اصلی تمامی کلیدها جلوگیری از جرقه پس از جریان صفر با ایجاد شرایطی است که کنتاکت از راه دور در برابر ولتاژ مجدد سیستم مقاومت می کند. همین امر در مورد قطع کننده های مدار هوا نیز صادق است، اما به روشی متفاوت. برای شکستن قوس، ولتاژ قوس بالاتر از ولتاژ تغذیه ایجاد می کند. ولتاژ قوس حداقل ولتاژ مورد نیاز برای حفظ قوس است. این مدارشکن ولتاژ قوس الکتریکی را به سه روش افزایش می دهد:

با خنک کردن جرقه، پلاسما ولتاژ قوس را افزایش می دهد، با کاهش دمای قوس پلاسما، تحرک ذرات در قوس پلاسما کاهش می یابد، بنابراین یک گرادیان ولتاژ بالاتر برای حفظ قوس ضروری است.

ولتاژ قوس می تواند طول مسیر قوس را افزایش دهد. با افزایش طول مسیر قوس، مقاومت قوس افزایش می‌یابد، بنابراین برای حفظ همان قوس، باید ولتاژ بیشتری در مسیر قوس استفاده شود، به این معنی که افزایش ولتاژ قوس، قوس را بر تعداد قوس‌های موجود تقسیم می‌کند. سری ولتاژ قوس را افزایش می دهد.

مکانیسم عملکرد کلید هوا به این صورت است که فنر بار کلید توسط فلایویل یا موتور الکتریکی شارژ می شود و کلید وارد حالت وصل مجدد می شود.

در صورت بروز خطا، رله الکترونیکی جریان خطا را با استفاده از ترانسفورماتورهای نمونه گیری تشخیص می دهد و در مدت زمان معینی، کنترل تخلیه فنر، به عبارت دیگر، مکانیسم جریان قطع توسط کلید را فعال می کند. به طور کلی، مکانیسم بارگذاری کلید یا چرخشی یا فنری است.

اجزای کلید هوایی تابلو برق

کلیدهای هوا دارای رله داخلی می باشند که مشخصه این رله ها عملکرد تاخیری آن ها می باشد که با صدور سوئیچ تاخیری عنصر اصلی تامین هم استقرار می باشد.

ویژگی کلید هوایی تابلو برق

قدرت شکست بالا یکی از مهمترین ویژگی های این نوع کلیدهای هوا نسبت به سایر کلیدها می باشد. بهترین گزینه محافظت از خطوط با جریان بالا است، زیرا در هنگام فعال سازی و غیرفعال کردن سوئیچ و همچنین در صورت بروز خطا در برابر شدت قوس الکتریکی بسیار مقاوم هستند.

مانند سوئیچ های اتوماتیک MCCB، می تواند تمام اجزای الکتریکی مورد نیاز برای محافظت کامل از سیستم های قدرت را انجام دهد.

مدارهای کنترل سوئیچ هوا قابلیت های مختلفی برای استفاده در مدارها دارند. از جمله پرکاربردترین ها عبارتند از:

بدون کنتاکت، کنتاکت ماشه، رله شنت، افت ولتاژ بیوبین، خطا، اینترلاک مکانیکی، نصب موتور داخل سوئیچ برای شارژ و اتصال اتوماتیک یا از راه دور و

آنها یک تاخیر زمانی در قطع اتصال دارند. مثلاً در آرایه ها اگر یکی از کلیدهای خروجی وصل شود و قطع شود، کلید هوا به عنوان ورودی آرایه با کمی تأخیر (در حد مجاز) قطع می شود تا سایر قسمت ها قطع نشوند.

یکی از مهمترین ویژگی های سوئیچ هوا، قابلیت کنترل آن است. این بدان معنی است که ما می توانیم آن را به عنوان یک کنتاکتور در جریان های بالا نیز استفاده کنیم. به عنوان مثال، ما می توانیم از راه دور شروع و متوقف کنیم.

در مدارهایی که استفاده از کنتاکتور و فیوزهای جریان بالا مورد نیاز است، کلید هوا بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این بدان معناست که ما فقط می توانیم به جای هر دو از یک کلید هوا استفاده کنیم.

کلیه تجهیزات اندازه گیری و حفاظتی داخل آن الکترونیکی بوده و کار خود را با دقت بسیار بالایی انجام می دهد.

سخن نهایی

دلیل نامگذاری کلید هوایی تابلو برق خاموش کردن جرقه هنگام سوئیچ در منطقه ای پر از هوای فشرده است. این کلیدها در دو نوع سه پل و چهار پل ساخته می شوند و فریم های آنها نیز در دو حالت کشویی و ثابت طراحی می شوند که با توجه به محل استفاده انتخاب می شوند.

 

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up