کنتاکتور چیست و چگونه کار میکند

کنتاکتور چیست و چگونه کار میکند

کنتاکتور چیست و چگونه کار میکند ؟ یکی از قطعاتی که میتوان در مدار های الکتریکی به منظور قطع و وصل مدار الکتریکی با توان بسیار نام برد کنتاکتور می باشد. در حقیقت یک کلید مغناطیسی می باشد که از سه کنتاکت قدرت برخوردار می باشد.

از این کنتاکت ها به منظور ارتباط با لوازم و البته سیستم های الکتریکی به شبکه و همچنین  در کنار آن از کنتاکت های کمکی برای استفاده در مدار های فرمان می باشد.

در یک تعریف ساده یک تجهیز کلید زنی می باشد که به منظور روشن و خاموش کردن یک مدار الکتریکی کاربرد دارد. در ادامه در این مطلب از پارس زیمنس همراه ما باشید تا در رابطه با کنتاکتور چیست و چگونه کار میکند گفتگو نماییم.

کنتاکتور چیست و چگونه کار میکند

تجهیزات جانبی کنتاکتور زیمنس

کنتاکتور چیست و چگونه کار میکند – وظیفه کنتاکتور

کنتاکتور یک قطعه الکتریکی است که برای کنترل جریان الکتریکی در یک مدار استفاده می شود. این قطعه با استفاده از یک سلف و یک سوئیچ کنترل می شود و برای روشن و خاموش کردن دستگاه ها و تجهیزات الکتریکی استفاده می شود.

کنتاکتور به صورت عمده در سیستم های بزرگ برقی استفاده می شود، مانند سیستم های صنعتی، سیستم های راه آهن و سیستم های توزیع برق. این قطعه قادر است جریان الکتریکی بزرگ را کنترل کند و به عنوان یک سوئیچ عمل کند.

کنتاکتور دارای یک سلف الکترومغناطیسی است که با عبور جریان از آن، سوئیچ کنترل را باز و بسته می کند. سوئیچ کنترل متصل به یک کلید فشاری است که با فشار دادن آن، سلف تغذیه می شود و کنتاکتور را روشن می کند.

جریان الکتریکی به سلف اعمال می شود و القایی مغناطیسی ایجاد می کند که سوئیچ را باز می کند و جریان برق را در مدار قطع می کند. با قطع جریان الکتریکی از سلف، القای مغناطیسی نیز ناپدید می شود و سوئیچ بسته می شود و جریان برق به مدار برگشت می یابد.

در کنتاکتورهای بزرگتر، معمولاً چندین سوئیچ کنترل و سلف الکترومغناطیسی وجود دارد، که هر کدام برای کنترل جریان الکتریکی در یک قسمت مختلف از مدار استفاده می شوند. همچنین، برخی از کنتاکتورها دارای قابلیت حفاظت از جریان های بالا و اضافه بار هستند تا از خرابی دستگاه ها و تجهیزات جلوگیری کنند.

کنتاکتور چیست و چگونه کار میکندپ

لوازم جانبی کنتاکتور

کنتاکتور چیست؟

این تجهیز را میتوان نوعی خاصی از رله دانست ولیکن دارای یک تفاوت پایه ای با رله می باشد. به این طریق که کنتاکتور در دستگاه های کارایی دارد که از ظرفیت تحمل بسیاری برخوردار می باشد. این در حالی است که رله برای دستگاه های با جریان پایین کاربرد دارد. این تجهیز دارای ساختار به هم پیوسته می باشد به سهولت قابل نصب و اجرا می باشد.

اکنون به احتمال بسیار پی برده اید که کنتاکتور را میتوان یک کلید الکترو مغناطیس دانست که به وسیله ویژگی الکترومغناطیس، برخی از کنتاکت به هم دیگر متصل می باشند و برخی از آنها از هم دیگر گسسته می باشد.  این ویژگی را برای قطع و اتصال و یا تغییر اتصال مدار بکار می برند. در حقیقت کنتاکتور واسطه ای بین مدار قدرت و فرمان می باشد.

کنتاکتور چیست و چگونه کار میکند

کنتاکتور ها در کجا کاربرد دارند؟

  • از متداول ترین آنها میتوان به راه اندازی موتور اشاره نمود. کنتاکتور چیست و چگونه کار میکند
  • برای استفاده در مصارف روشنایی تجری، صنعتی و مسکونی کاربرد دارد.
  • کنتاکتور های تک پل در خودرو ها برای کار با بار 12 DC کارایی دارد.
  • و…

در حالت کلی در سیستم به منظور کنترل موتور های الکتریکی، تهویه، نورپردارزی، تبخیر کننده های حرارتی و دیگر بار های الکتریکی کاربرد دارد.

کنتاکتور چیست و چگونه کار میکند


کنتاکتور زیمنس یکی از اجزای مهمی است که باید فقط از مراکز معتبر خریداری شود تا بتواند از نظر کیفیت، رضایت شما عزیزان را جلب کند. برای خرید کنتاکتور پیشنهاد می کنیم همین حالا با اتوماسیون صنعتی زیمنس 02136610801 تماس بگیرید و درخواست خود را ثبت کنید، همچنین مشاوره خرید نیز از سوی کارشناسان این امر به شما ارائه می گردد. 


کنتاکتور چیست و چگونه کار میکند

انواع کنتاکتور

بر طبق نوع جریان کنتاکتور در دو نوع AC  و AD تولید می گردند؛ که تنها وجه تمایز آنها  در نوع AC یک حلقه اتصال کوتاه به منظور ممانعت از لرزش به وجود آمده از فرکانس برق به کار گرفته می شود. کنتاکتور چیست و چگونه کار میکند

کنتاکتورها از جمله قطعات بسیار مهم و حیاتی در سیستم های برقی هستند که جریان بالا را کنترل می کنند. انواع مختلف کنتاکتورها وجود دارد که بر اساس نوع جریان و ولتاژ کاری آن ها، به دو دسته AC و DC تقسیم می شوند.

کنتاکتورهای AC برای کنترل جریان های متناوب (Alternating Current) استفاده می شوند. این نوع کنتاکتورها به منظور کنترل بارهای بزرگ در سیستم های برقی صنعتی و تجاری استفاده می شوند. جریان متناوب در این نوع کنتاکتورها در فرکانس های مختلفی مانند 50 هرتز یا 60 هرتز عمل می کند. کنتاکتورهای AC در برق صنعتی برای کنترل موتورها، ژنراتورها و سایر بارهای بزرگ استفاده می شوند.

کنتاکتورهای DC برای کنترل جریان های مستقیم (Direct Current) استفاده می شوند. این نوع کنتاکتورها برای کنترل بارهای بزرگی که از جریان مستقیم تغذیه می شوند، استفاده می شوند. جریان مستقیم در این نوع کنتاکتورها به صورت یک جهت و بدون تغییر جهت عمل می کند. کنتاکتورهای DC عموماً در سیستم های قدرتی برق صنعتی و سیستم های پایه ای کنترل استفاده می شوند.

هر دو نوع کنتاکتور AC و DC از قطعات اصلی شامل یک سوئیچ برقی (کنتاکت) تشکیل شده اند که با تغییر حالت آن، جریان را قطع یا وصل می کند. همچنین، کنتاکتورها دارای قابلیت کنترل و کنترلرهای الکترونیکی برای کارکرد اتوماتیک و همچنین حفاظت از بارها و سیستم های برقی هستند.

در نتیجه، کنتاکتورها به دو دسته AC و DC تقسیم می شوند که هر کدام برای کنترل جریان های متناوب و مستقیم استفاده می شوند و در سیستم های برقی صنعتی و تجاری از اهمیت بالایی برخوردارند.

کنتاکتور چیست و چگونه کار میکند

کنتاکتور ستاره مثلث

قاعده کلی عملکرد کنتاکتور

چگونگی عملکرد این تجهیز بسیار ساده می باشد که در ادامه برای شما آن را شرح خواهیم نمود. جریانی که در درون این قطعه جریان دارد بوبین را برق دار می نماید. پس از آن این بوبین که اکنون برق دار می باشد. کنتاکتور چیست و چگونه کار میکند

میدان مغناطیسی به وجود می آورد. این میدان موجب حرکت جوشن گشته، سپس در نهایت مدار میان کنتاکت های ثابت و متحرک به وسیله یک کنتاکت بسته کامل می گردد؛ و این شرایط را فراهم می سازد تا جریان به وسیله کنتاکت ها به بار انتقال داده گردد.

هنگامی که جریان کنتاکتور قطع می گردد بوبین دیگر برق نداشته و مدار باز می گردد. در یک تعریف ساده هنگامی که جریان الکتریکی از کنتاکتور عبور می نماید. سبب تشکیل یک میدان مغناطیسی قوی می گردد.

این میدان آرمیچر را به سمت بوبین می برد. که سبب یک قوس الکتریکی گشته و بعد از آن جریان الکتریکی به وسیله یک کنتاکت به سمت دستگاهی که کنتاکتور در درون آن قرار گرفته است هدایت می شود. با این تفاسیر این نتیجه حاصل می گردد که کارایی مهم و اساسی کنتاکتور روشن و خاموش نمودن مدار الکتریکی است.

نکته کنتاکتور چیست و چگونه کار میکند

مقدار کمی از جریان که در کنتاکتور جریان دارد به وسیله بوبین مصرف می گردد. به منظور کم نمودن برق مصرفی؛ از مدارات اقتصادی استفاده شده تا بدین طریق علاوه کاهش استفاده از برق؛ هزینه برق را نیز کم نمایند.

کلام پایانی کنتاکتور چیست و چگونه کار میکند

ما در این مطلب از پارس زیمنس تلاش خود را نمودیم تا اطلاعات کاملی را در رابطه با کنتاکتور چیست و چگونه کار میکند گفتگو نماییم. همانگونه که مشاهده کردید کنتاکتور ها دارای انواع متعددی می باشند.

هر کدام از آنها دارای ویژگی و قابلیت های خاصی می باشد. یکی از رایج ترین این قطعه میتوان به کنتاکتور مغناطیسی اشاره نمود که در مقایسه با مدل های قبلی پیشرفته تر می باشد. این نوع از کنتاکتور به نیروی انسانی به منظور تنظیمات و یا فرمان نیازی نداشته، حتی میتوان به کمک فناوری پیشرفته از راه دور آن را کنترل نمود.

کنتاکتور Siemens, کنتاکتور زیمنس

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up