معرفی انواع تابلو برق

معرفی انواع تابلو برق را در این مطلب شاهد خواهیم بود تا افراد با توجه به نیاز خود بتوانند بهترین گزینه را بای خرید انتخاب نمایند‌. معمولاً تابلو برق را یک جعبه فلزی در تصور می‌کنند که تجهیزات برقی برای کنترل و پخش در آن قرار می‌گیرند. جعبه فلزی در این حالت یکی از انواع تابلو برق‌ها می‌باشد.

معرفی انواع تابلو برق

تابلو برق چیست؟

معرفی انواع تابلو برق شما را با این سیستم آشنا می‌کند‌. سیستم کاری این تجهیز به شیوه قطع و وصل می‌باشد که به آن سیستم کلیدی گفته می‌شود. در این سیستم کنترل، تنظیم، اندازه‌گیری و حفاظت در نظر گرفته شده است که در داخل اتصالات برقی و مکانیکی وجود دارد و قسمت بدنه برای جمع‌بندی تشکیل شده است. از این سیستم معمولاً برای رساندن انرژی و پخش انرژی الکتریکی استفاده می‌شود.
می‌توان این تجهیز را به یک کمد تشبیه کرد که تمام تجهیزات برقی و الکترونیکی در آن قرار گرفته‌اند. این سیستم باعث جلوگیری از ایجاد شوک الکتریکی می‌شود. تمام تجهیزات برقی به همراه دستگیره‌ها برای کنترل در این کمد قرار دارند.

مزایای استفاده از تابلو برق

با معرفی انواع تابلو برق می‌توان به مزایا و اهداف مختلف استفاده از آن پی برد، به طور کلی مزایای استفاده از تابلو برق در این قسمت ذکر می‌شود‌.
استفاده از تابلو برق باعث ایجاد حفاظت و ایمنی موجودات زنده و خود سیستم می‌شود.
سیستم الکتریکی به هم پیوسته و توزیع برق را به صورت یکجا با هزینه‌ای بسیار پایین خواهیم داشت.
نگهداری تابلو برق به سادگی امکان‌پذیر است و در صورت ایجاد هر گونه آسیب به راحتی تعمیر می‌شود.
با استفاده از تابلو برق توزیع و پخش انرژی الکتریکی با بهترین و مطمئن‌ترین حالت ممکن انجام می‌شود.

معرفی انواع تابلو برق از نظر سطح ولتاژ

معمولاً تابلو‌های برق از نظر مصرف انرژی به دو دسته تقسیم می‌شوند که آن‌ها را تابلو برق فشار متوسط و تابلو برق فشار ضعیف مینامند.

معرفی انواع تابلو برق از نظر سطح ولتاژ

تابلو برق فشار متوسط

تجهیزاتی که در این تابلو برق قرار دارند عبارتند از کلید قدرت، کلید جدا‌کننده زمین، کنتاکتور، ترانسفورماتور اندازه‌گیری جریان، تجهیزات کنترلی، رله و باس.
سطح ولتاژ این تابلو‌ها ۱ تا ۳۶ ولتاژ می‌باشد.

تابلو برق فشار متوسط 

تابلو برق فشار ضعیف

به منظور توزیع انرژی الکتری بعد از تغییر ولتاژ قوی به ولتاژ ضعیف، از تابلو برق استفاده می‌گردد. نیاز و احتیاجات مصرف‌کنندگان انواع تابلو برق را ایجاد می‌کند.
زمانی که مشخص گردد تابلو برق در چه محلی قرار است نصب شچد، جنس آن را می‌توان از چدن و یا ورقه آهن می‌سازند. انواع تابلو برق به صورت‌ایستاده، تو کار و دیواری و رو کار مورد استفاده قرار می‌گیرد از انواع تابلو برق می‌توان در محیط‌های بسته و یا باز استفاده کرد. در برخی از انواع تابلو برق کلید‌هایی روی در آن وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها سیستم را قطع و وصل کرد. در تابلو برق از قسمت داخل شامل تجهیزاتی مانند دسته کلید، پوش باتن، وسایل اندازه‌گیری و لامپ سیگنال می‌باشد. سژح ولتاژ تابلو‌های فشار ضعیف زیر ۱۰۰۰ ولت می‌باشد. ولتاژ مصرفی ۶۹۰ و ولتاژ سرویس ۵۰۰ می‌باشد.

انواع تابلو برق فشار ضعیف

از نمونه تابلو‌های فشار صعیف می‌توان به مواردی اشاره کرد کن در زیر آمده است:

  • تابلوی استاده به صورت کشویی
  • تابلوی‌ایستاده و ثابت
  • تابلوی دیواری

اگر قرارباشد از تابلو برق در ساختمان استفاده شود با توجه به مصرف انرژی و توزیع آن، معرفی انواع تابلو برق به صورت زیر انجام می‌شود. تابلوی اصلی فشار ضعیف که از آن برای کنترل و توزیع برق استفاده می‌کنند. تابلوی نیمه اصلی فشار ضعیف از تابلو برق اصلی تغذیه می‌کند و برق مصرفی را تأمین می‌سازد.
تابلوی فرعی تجهیزات و تأسیسات سیستم برقی ویژه را کنترل می‌کند و در ساختمان‌هایی مانند رختشوی خانه، موتورخانه و مواردی از این قبیل قرار می‌گیرد.
تابلوی روشنایی که از تابلو برق اصلی تغذیه کرده و برای روشنایی و پریز‌های مختلف کاربرد دارد.

نکات مهم در ساخت تابلو برق

معرفی انواع تابلو برق اطلاعاتی در مورد آن‌ها داده است که به کمک آن می‌توان نکات بسیار مهمی را در ساخت رعایت کرد. یکی از نکات مهم این است که کلید ورودی باید خودکار باشد. سیم کشی داخلی تابلو باید با روکش مسی انجام شود‌. دسته کلید در ارتفاعی حدود ۱۷۵ قرار دهید و این ارتفاع بیشتر از این نباشد.

مقاله های مرتبط:

آیا استفاده از اتوماسیون باعث افزایش بیکاری می شود ؟

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up