کلید هوایی

کلید هوایی و بررسی انواع آن

یکی از مهم ترین مسائل و موضوعاتی که در بحث های صنعتی و برق به میان می آید و بسیار حائز اهمیت است کلید هوایی می باشد. در حقیقت نوعی کلید اتوماتیک می باشد که این قابلیت را دارد به صورت تقریبی تا حدود 6300 آمپر را تحمل نماید. در رابطه با این قطعه بایستی این نکته را بدانید که این کلید افزون بر اینکه همچون محافظ شبکه به حساب می آید. قطع کننده و وصل کننده مدار نیز کاربرد دارد. این قطعه در قسمت ورودی مدار برق قرار می گیرد. هنگامی که ولتاژ ورودی دچار تغییرات سریع گردد و یا اینکه حرارت اجزای داخلی در زمان عبور جریان الکتریکی افزایش یابد. در این صورت اهمیت کلید هوایی نمایان می شود؛ بدین صورت که موجب حفاظت شده و قطع مدار می گردد. چنانچه که شما به دنبال آشنایی بیشتر با کلید هوایی هستید تا انتهای این مطلب از پارس زیمنس همراه ما باشید. چرا که تمایل داریم در رابطه با کلید هوایی و بررسی انواع آن گفتگو نماییم.

کلید هوایی چیست؟

در حالت کلی کلید ها با هدف محافظت از دستگاه های از قبیل مدار ها، موتور ها، ژنراتور و… طراحی شده است. زمانی که صحبت از کلید هوایی می شود شما بایستی به این نکته توجه نمایید که کلید مورد نظر هوا را به عنوان خاموش کننده بکار می برد. در رابطه با عملکرد این کلید میتوان چنین بیان نمود که عملکرد آن در مقایسه با دیگر محصولات مشابه کمی متفاوت است.

در مدار های الکتریکی بعد از ایجاد جرقه و یا قطعی کوتاه هنگامی که که بار دیگر مدار روشن می شود. ولتاژ بسیاری از آن عبور می نماید در چنین مواقعی کلید هوایی سبب می گردد با به وجود آوردن وقفه ولتاژ را کم نماید؛ تا بدین طریق از به وجود آمدن جرقه ممانعت نماید. این کلید با نام کلید مدار شکن نیز شناخته می شود. بکارگیری این کلید در مکان و مدار های که جریانات برقی متناوب است و امکان وجود جرقه می باشد پیشنهاد می شود. با همه ای این تفاسیر میتوان به این مسئله پی برد که این کلید  عواملی از قبیل آتش سوزی را کاهش می دهد. کلید هوایی در مقایسه با کلید های روغنی از سرعت عمل بالایی برخوردار می باشد. افزون بر این از لحاظ اندازه کوچکتر می باشد و انعطاف اجرایی مناسبی را نیز دارا می باشد.

نکته

در کلید های هوایی اگر جرقه ای به وجود آید به سهولت و با سرعت بسیار میتوان آن را خاموش کرد. علاوه بر این به دلیل آنکه از پایداری بالای برخوردار می باشند آنچنان به سرویس دوره ای و عملیات نگهداری نیازی ندارند.

انواع کلید هوایی

از چهار نوع کلید هوایی به منظور کنترل و همچنین محافظت و کلید زنی پایدار برای تابلو های که ولتاژ ضعیف و یا متوسط می باشند میتوان استفاده نمود.

  • Cross- Blast Air Circuit (نوع قطع مسطح). از یک قاب برخوردار می باشد که محل قرار گیری آن در کناره های کنتاکت ها می باشد.
  • Air Chute Air Break Circuit Breaker (با قطع کننده هوایی). این نوع از کلید دارای دو نوع کنتاکت می باشد.
  • Magnetic Blowout Type Air Break Circuit Breaker (خاموش کننده به وسیله ای جریان مغناطیسی).
  • Air Blast Circuit Breaker (انفجاری). در سیستم های که دارای ولتاژ 420 و 245 کیلبو وات می باشد کاربرد دارد.

کاربرد های کلید هوایی

این نوع کلید میتوان در کارخانجات، اماکن صنعتی و کارگاه ها بکار گرفته می شود. همچنین این کلید ها به منظور محافظت از خازن ها، ماشین های الکتریکی و ترانسفورماتوره و… مناسب می باشد. ولیکن در حالت کلی بیشترین میزان کاربرد آن در اماکن و مدار های الکتریکی که در آن جریان متناوب وجود دارد؛ می باشد. ما به شما در پارس زیمنس توصیه می نماییم که پیش از تهیه این محصول با یک کارشناس مجرب در این زمینه مشورت بخواهید.

کلام پایانی

در صورتی که بتوانید یک دید کلی و آگاهی نسبی نسبت به کلید هوایی داشته باشید. در این صورت با انتخاب و تهیه  درست خواهید توانست. بدون هیچ گونه نگرانی و رضایت خاطر مناسب ترین را تهیه نمایید. ولیکن همواره توصیه ما به شما این است که در انتخاب با دقت بسیار عمل نمایید. در این مطلب از پارس زیمنس ما تلاش خود را نمودیم اطلاعات مفیدی را در رابطه با این محصول و بررسی انواع آن مطالبی را برای شما شرح نماییم.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up