کنتاکتور مناسب پمپ آب

کنتاکتور مناسب پمپ آب

در این مقاله قصد داریم به کنتاکتور مناسب پمپ آب بپردازیم، پارس اتوماسیون توانا نمایندگی زیمنس و اتوماسیون صنعتی زیمنس در ایران است و با فروش محصولات کنتاکتور و پی ال سی با بهترین قیمت های موجود در بازار سعی در جلب رضایت شما عزیزان دارد، برای خرید و اطلاع از جزئیات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با ما تماس بگیرید.

کنتاکتور مناسب پمپ آب

همه چیز درباره کنتاکتور مناسب پمپ آب

هر پمپ آب هم مثل تمام موتورهای الکترونیکی دارای یک برچسب وضعیت موتور می باشد. به این صورت که مشخصات الکترونیکی آن روی یک پوسته درج می شود و تنها نکته ای که از روی این برچسب نیاز داریم مقدار مصرف پمپ آب بوده که روی این جریان انتقال آب یک کنتاکتور مناسب نصب می شود.

معمولاً در پمپ هایی که در خانه نصب می شوند که ظرفیت آن ها یک اسب بوده و جریان مصرفی برق 5. 8 میلی آمپر است می توان برای اتصال مستقیم از یک پر شر سوییچ استفاده کرد اما توصیه می شود برای بالا بردن طول عمر پر شر باید از یک کنتاکتور مناسب با جریان مصرفی 9 آمپر استفاده کرد.

در پمپ آب های بزرگ تر مثل دو اسب خانگی با جریان آمپر 12. 5 میلی آمپر از کنتاکتور 20 یا 18 میلی آمپری به کار می رود چون با بالا رفتن جریان مصرفی امکان استفاده از پر شر سوییچ وجود ندارد و در صورتی که مورداستفاده قرار بگیرد به موتورپمپ آسیب وارد می شود.

کنتاکتور مناسب پمپ آب

ساختار یک کنتاکتور مناسب پمپ آب

یک کنتاکتور الکترونیکی از لحاظ ساختاری دارای دو دسته ثابت و متحرک بوده که مابین این دو هسته یک فنر قرارگرفته بوده و زمان اتصال برق با کمک یک جریان مغناطیسی هسته متحرک را به سمت خود می کشد بعد با قطعی برق به حالت اولیه برمی گردد. باید بدانید که اجزای اصلی یک کنتاکتور از یک تیغه، محفظه و بوبین به وجود آمده می باشد.

محفظه کنتاکتور مناسب پمپ آب

محفظه برای محافظت از بخش هایی که رسانا می باشند و جریان برق را انتقال می دهند مورد استفاده قرار می گیرد و با یک پوشش عایق به کار می رود تا در کارایی پمپ آب وقفه و اختلال ایجاد نشود. این نوع محفظه ها محکم و عایق مناسبی در مقابل جریان های الکترونیکی و حرارت مقاوم می باشند.

بوبین

یک هسته مغناطیسی پیچیده که نیرویی برای متصل کردن فیزیکی کنتاکتور به رسانه های الکترونیکی را تأمین می کند. کنتاکتور مناسب پمپ آب

تیغه

این قطعه از دو بخش قدرت و فرمان تشکیل شده بوده که عملکرد یک کنتاکتور با قرار گرفتن این تیغه سازمان دهی می شود. بخش قدرت تیغه وظیفه هدایت کردن یک جریان الکتریکی را دارد و بخش فرمان آن به دو شکل نرمال و یا بسته برای استفاده در کنتاکتور روی بدنه آن قرار می گیرد.

کنتاکتور مناسب پمپ آب

کنداکتورها این امکان را فراهم می کنند که مدار را از راه دور کنترل و قطع یا وصل کرد. کنتاکتور از طریق تحریک یا وصل شدن سیم پیچ مغناطیسی (بوبین) فعال می شود و مداری با قدرت 3 فاز را وصل می کند و برعکس این عملکرد، در واقع قطع شدن ولتاژ سیم پیچ مغناطیسی، کنتاکتور قطع می شود. تفاوت دیگری که رله با کنتاکتور دارد این است که عملکرد سریع تری دارد. کنتاکتورها به دلیل استفاده از آمپراژ بالا کندتر عمل می کنند.

 

 


کنتاکتور زیمنس یکی از اجزای مهمی است که باید فقط از مراکز معتبر خریداری شود تا بتواند از نظر کیفیت، رضایت شما عزیزان را جلب کند. برای خرید کنتاکتور پیشنهاد می کنیم همین حالا با اتوماسیون صنعتی زیمنس 02136610801 تماس بگیرید و درخواست خود را ثبت کنید، همچنین مشاوره خرید نیز از سوی کارشناسان این امر به شما ارائه می گردد. 


 

انواع کنتاکتور پمپ آب و کاربرد آن

در سه نوع سوییچ با تیغه چاقویی، نوع دستی که به دوتکه هم معروف بوده و کنتاکتور مغناطیسی تقسیم می شوند که هرکدام کاربرد متفاوتی دارند و ما به اختصار هرکدام را معرفی می کنیم. کنتاکتور مناسب پمپ آب

سوئیچ تغذیه چاقویی

از سنتی ترین کنتاکتورها، نوعِ تیغه چاقویی آن بوده که بیشترین کاربرد را در فعال و غیرفعال بودن موتورهای برقی دارد. ساختار و نوع تیغه متشکل از نوار تیغه ای و اهرم می باشد. اهرم موجود به منظور جابه جایی و بالا و پایین کشیدن نوار فلزی کاربرد دارد.

ساخت این کنتاکتور به صورت دستی است درنتیجه این احتمال وجود دارد که کانتکت های موجود در دستگاه از بین بروند و برای استفاده از موتورهای بزرگ کارایی نداشته باشند. یکی دیگر از مشکلاتی که سوئیچ تغذیه چاقویی وجود دارد، اتلاف انرژی بیش ازحد در انتقال جریان مصرفی بوده و بیشتر این کنتاکتورها برای موتورهای الکتریکی کوچک یا متوسط مورداستفاده قرار می گیرد. کنتاکتور مناسب پمپ آب

کنتاکتور مغناطیسی

یکی از پیشرفته ترین انواع کنتاکتور، کنتاکتور مغناطیسی بوده و عملکرد آن به صورت خودکار بوده و حتی برای فعالیت و عدم فعالیت کلید الکتریکی می تواند به صورت خودکار عمل کند و نسبت به کنتاکتور دستی بی خطرتر به نظر می رسد. کنتاکتور مناسب پمپ آب

ایمنی محصول در این شرایط هم بالا رفته بوده و به همین جهت کنتاکتور مغناطیسی از پرکاربردترین نوع این محصول در صنعت می باشد. به خاطر اینکه عملکرد این کنتاکتور به صورت الکترومغناطیسی بوده و به صورت مکانیکی جریان مصرفی را انتقال می دهد پس برای ارتباط بین کلید بار و منبع تغذیه خود به مقدار کمی از جریان نیازمند می باشد.

کنتاکتور دستی

به خاطر وجود خطرات و مضراتی که در کنتاکتور چاقویی وجود داشت، طراحان و مهندسان تصمیم به بهبود معایب این دستگاه گرفتند و درنتیجه کنتاکتور دستی را تولید کردند. با کمک کنتاکتور دستی می توانید در فضاهای کوچک بدون خطرات احتمالی از جریان مصرفی بیشتری استفاده و بهره ببرید.

برای اتصال یا خاموش کردن این کنتاکت نمی توانیم از ریموت کنترل استفاده کنیم و این کار حتماً باید به صورت دستی انجام شود. از ویژگی های این کنتاکتور دستی نسبت به نوع چاقویی بسیار ایمن بودن آن، قرار داشتن در یک محفظه عایق، وجود یک اتصال قطع کننده به صورت دوتایی و وجود اندازه کوچک آن که استفاده از این کنتاکتور را آسان تر می کند. کنتاکتور مناسب پمپ آب

کاربرد کنتاکتور مناسب پمپ آب

برای یک پمپ آب، از نوع کنتاکتور سه فاز به کار می رود که این نوع از کنتاکتور یک دستگاه سوئیچ الکتریکی بوده و در جهت اتصال و خاموش کردن مدارهای الکتریکی که در پمپ آب وجود دارد به کار می رود. کنتاکتور مناسب پمپ آب

این نوع دستگاه نوع خاصی از رله به شمار می آید چون ظرفیت تحمل بالاتری را دارد در حالی که رله برای جریان های پایین مورداستفاده قرار می گیرد. کنتاکتور قابل استفاده برای پمپ آب معمولاً ساختاری به هم پیوسته دارد و به آسانی می توان آن را نصب کرده و به صورت تک فاز یا سه فاز تهیه کرد. البته باید بدانید برای انتقال جریان بیشتر برای پمپ توصیه می گردد که از نوع سه فاز استفاده گردد زیرا کنتاکتور سه فاز دارای ابعاد بالاتری نسبت تک فاز می باشد.

کنتاکتور چیست؟

افرادی که مشغول کار در حرفه مهندسی برق می باشند، حتماً با قطعه کنتاکتور آشنایی دارند. کنتاکتور از کاربردی ترین تجهیزات مورد استفاده بوده که در صنعت برق و سیستم های قدرت کاربرد دارد. برای قطع و وصل کردن مدارهای قدرت از راه دور از کنتاکتورها به کار می رود. کنتاکتور مناسب پمپ آب

این قطعه مربوط به حرفه مهندسی برق می شود و مرتبط با سیستم های قدرت می باشد. هیوندای، اشنایدر، زیمنس، ال اس، استوک، ا ب ب، آ ا گ، بوبین، بی متال، پارس، پارس اروند، تله مکانیک، جنرال الکتریک، دی سی، رعد، ستاره مثلث و… از جمله شرکت هایی می باشند که این محصول را تولید می کنند.

کنتاکتورها برای مصارفی مثل کولر گازی، جرثقیل، تابلوی برق، پمپ آب، برق صنعتی و . . . به صورت های تک فاز، دو فاز، خازنی، بی صدا، 12 ولت، 32 آمپر، حرارتی، چهار پل، دائم کار، دو پل، دوبل، روشنایی، ریموت دار، رله ای و زماندار تولید می شوند.

کنتاکتورها با توجه به عملکرد و اندازه در انواع وسیعی تولید شده اند. از کنتاکتورهای بسیار کوچک که با ولتاژ تغذیه AC کار می کنند تا کنتاکتورهای با 1 متر عرض و یا بیشتر که با ولتاژ تغذیه چند کیلوولت و آمپراژ بالا کار می کنند. کنتاکتور مناسب پمپ آب

در اکثر موارد افراد قطعه های رله و کنتاکتور را با هم اشتباه می گیرند و این به این علت بوده که این دو قطعه بسیار به هم شبیه می باشند با این تفاوت که کنتاکتورها برای آمپر بالا مورد استفاده قرار می گیرند. کنتاکتور در واقع یک نوع کلید الکترومغناطیسی بوده که با سیم پیچی مغناطیسی کار می کند و کاربرد آن در کلیدزندی یک مدار قدرت یا کنترل می باشد.

 

رله حرارتیهم از قطعاتی است که می تواند از اجزاء کنتاکتور شناخته شود. این قطعه برای حفاظت از بارهایی که به کنتاکتور وصل می شوند مورد استفاده قرار می گیرند. در بعضی از کنتاکتورها این رله ها روی بدنه و در بعضی دیگر به صورت اختیاری نصب می شوند. در صورت اضافه شدن باری به کنتاکتور رله عمل می کند و از آسیب رسیدن به بار جلوگیری می کند.

 

 

کنتاکتور تکفاز 25 آمپر مدل JCT225

کنداکتورها این امکان را فراهم می کنند که مدار را از راه دور کنترل و قطع یا وصل کرد. کنتاکتور از طریق تحریک یا وصل شدن سیم پیچ مغناطیسی فعال می شود و مداری با قدرت 3 فاز را وصل می کند و برعکس این عملکرد، در واقع قطع شدن ولتاژ سیم پیچ مغناطیسی، کنتاکتور قطع می شود. تفاوت دیگری که رله با کنتاکتور دارد این بوده که عملکرد سریع تری دارد. کنتاکتورها به خاطر استفاده از آمپراژ بالا کندتر عمل می کنند. کنتاکتور مناسب پمپ آب

به منظور هدایت کنداکتورها یک یا دو کنتاکت باز روی آن ها نصب می شود. مدل 9 آمپری تا 800 آمپری از پرکاربردترین کنتاکتورها می باشند که با ولتاژهای سیم پیچ متنوعی عرضه شده اند. سیم پیچ های مغناطیسی کنتاکتور در مدل های متنوعی مثل 24، 48، 110، 220، 380 یا … AC یا DC یافت می شوند. این سیم پیچ های مغناطیسی اگر دچار خرابی و از کار افتادگی شوند، قابل تعمیر می باشند و بسته به نیاز کاربر در ولتاژهای معین مورد استفاده قرار می گیرند.

تیغه فرمان و تیغه قدرت

تیغه فرمان و تیغه قدرت دو نوع تیغه اصلی می باشند که در هر کنتاکتور موجود هستند. از نام این تیغه ها مشخص بوده که از هر کدام در مدارات قدرت و فرمان به کار می رود که هدایت جریان الکتریکی را بر عهده دارند. اشکال نرمالی اوپن و نرمالی کلوز از اشکال تیغه های فرمان می باشند که در کنتاکتور قرار می گیرند. تیغهNO در حالت عادی باز بوده و تیغهNC در حالت عادی بسته بوده و با تحریک بوبین تغییر وضعیت می دهند. کنتاکتور مناسب پمپ آب

تیغه پلاتین کنتاکتور قدرت هم وظیفه عبور جریان و قطع و وصل آن را برعهده دارند. طرز کار تیغه ها به این شکل بوده که با هر بار تحریک بوبین تغییر وضعیت داده و جریان را قطع ووصل می کنند. تیغه پلاتین کنتاکتور کمکی هم مشابه تیغه پلاتین کنتاکتور اصلی به صورت نرمالی باز و بسته طراحی شده و در قسمت بالای کنتاکتور و یا کنار آن نصب می شوند.

کنتاکتور ترایشی مدل CJX2-12

  • بوبین کنتاکتور 220 ولت است
  • جهت قطع و وصل مدارات الکتریکی و راه اندازی موتورهای القایی تا 12 آمپر
  • دارای کنتاکت های کمکی باز کنتاکتور مناسب پمپ آب

کنتاکتور وسیله ای بوده که برای قطع و وصل جریان های مدار قدرت مورد استفاده قرار می گیرد. به این صورت که به جای اینکه به صورت دستی یک کلید را قطع و وصل کنیم، یک جریان کوچک به داخل کنتاکتور فرستاده می شود و موجب وصل شدن کنتاکتور می شود و وقتی این جریان قطع شود، کنتاکتور هم قطع می شود.

جریانی که کنتاکتور را قطع و وصل می کند نسبت به جریان کنترل کننده و ورودی کنتاکتور کوچک تر در نظر گرفته شده می باشد. از کنتاکتورهای با ضریب اطمینان بالا که می توانید در مدارهای قدرت خود کمک بگیرید، کنتاکتور اشنایدر بوده که دامنه وسیعی از کارکردهای الکتیریکی را دارد.

علاوه بر صنعت، در آپارتمان ها و ساختمان ها هم از کنتاکتورها استاده می شود. در واقع می شود تابلوی برق ساختمان را به یک کنتاکتور وصل کرد و برای ایمنی بیشتر یک محافظ را هم به کنتاکتور وصل کرده و کلیدی را به آن ها متصل کنیم. در این صورت، با وجود نوسان در برق هر دو خاموش می شوند و آسیبی به تجهیزات برقی داخل ساختمان نخواهد رسید. کنتاکتور مناسب پمپ آب

موردی که باید به آن توجه کرد این بوده که برای اتصال مصرف کننده به شبکه باید از کنتاکتوری استفاده کرد که با مشخصات مصرف کننده هماهنگی لازم را داشته باشد. مثلا کنتاکتور جریان نامی و جریان راه اندازی مصرف کننده و جریان اتصال کوتاه را تحمل کند و در صورتی که مشکلی روی داد و برق قطع شد، جرقه نزند.

همانطور که مطرح شد از اجزای اصلی کنتاکتور تیغه پلاتین و هسته اصلی می باشند که هرکدام وظیفه مخصوص و جداگانه خود را دارند. در ادامه راهنمای خرید تیغه پلاتین کنتاکتور در اختیار شما قرار داده می شود. کنتاکتور مناسب پمپ آب

کنتاکتور سایکو مدل CJX2-18

  • بوبین کنتاکتور 220 ولت است کنتاکتور مناسب پمپ آب
  • جهت قطع و وصل مدارات الکتریکی و راه اندازی موتورهای القایی تا 18 آمپر
  • دارای کنتاکت های کمکی باز
  1. بوبین: با عبور جریان برق از بوبین و القاء حالت الکترومغناطیسی، این قطعه حالت آهن ربایی پیدا می کند و کنتاکت ها را به هم نزدیک و متصل می کند.
  2. هسته ثابت فلزی
  3. هسته متحرک فلزی: بر اثر تحریک بوبین ها هسته متحرک فلزی به سمت هسته ثابت متمایل می شود.
  4. فنر بازگشت: زمانی این فنر مورد استفاده قرار می گیرد. که بعد از حذف تحریک که خاصیت آهنربایی هسته متحرک از بین می رود، بتواند به مکان اولیه خود برگردد. کنتاکتور مناسب پمپ آب
  5. قالب عایق: برای ایزوله کردن بخش های هادی و خطرناک در کنتاکتور نیاز به یک محفظه عایق است. در این صورت سلامت افراد حفظ خواهد شد.

رله حرارتی هم از قطعاتی بوده که می تواند از اجزاء کنتاکتور شناخته شود. این قطعه برای حفاظت از بارهایی که به کنتاکتور وصل می شوند مورد استفاده قرار می گیرند. در بعضی از کنتاکتورها این رله ها روی بدنه و در بعضی دیگر به صورت اختیاری نصب می شوند. در صورت اضافه شدن باری به کنتاکتور رله عمل می کند و از آسیب رسیدن به بار جلوگیری می کند. ئالبته در صورت نیاز لوازم جانبی هم به این موارد اضافه خواهد شد.

کنتاکتور مناسب پمپ آب

استفاده از کنتاکتور مزایایی دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد.

  1. قابلیت قطع و وصل به دفعات
  2. امکان کنترل از راه دور همانطور که قبلاً اشاره شد، یکی از برجسته ترین ویژگی های کنتاکتورهاست. در واقع با داشتن کنتاکتور مدار فرمان را می توان اتومات کرد.
  3. عمر کنتاکتورها نسبت به کلیدها بیشتر بوده و این به این علت بوده که کنتاک ها ساییدگی ندارند.
  4. در صورتی که مدار فرمان مناسب کنتاکتور طراحی شود، سرعت قطع و وصل افزایش پیدا می کند.
  5. در زمان های قطع و وصل جریان برق، مدار کنتاکتورها برای راه اندازی دوباره نیاز به استارت دارد که امنیت این قطعه را برای جلوگیری از خطرات وصل آنی برق برقرار می کند. کنتاکتور مناسب پمپ آب
  6. از لحاظ اقتصادی و ایمنی، سپردن حفاظت دستگاه ها به کنتاکتورها بسیار تأکید می شود.
  7. همینطور قبلیت وصل شدن به PLC از دیگر مزایای این قطعه می باشد.

کنتاکتور مناسب پمپ آب

نکات قابل توجه در زمان خرید پلاتین کنتاکتور:

در انتخاب تیغه پلاتین کنتاکتور باید به موارد زیادی توجه کنید تا مناسب ترین تیغه را برای کنتاکتور مورد نظر خود تهیه کنید. وقتی اقدام به خرید می کنید باید در راهنمای خرید تیغه توانایی تشخیص مدل و تیپ تیغه را داشته باشید. به صورت مثال تیغه پلاتین کنتاکتور در مدل های B32 تا B370، مدل های قدیمی و جدید تله مکانیک، مدل های قدیم و جدید LS و LSK، تیپ های CK05 تا CK12 و . . . تولید شده و مورد استفاده می باشند.

از طرف دیگر کارخانه های بسیاری از جمله زیمنس، اشنایدر، آگوت و… می باشند که این قطعه را تولید می کنند. پس نیاز است برای انتخاب از میان انوع متنوعی که این کارخانه ها ارائه می دهند، با مطالعه و دقت، براساس طول عمر، قیمت، کارایی و … تیغه مورد نظر را انتخاب کرد. حتما لازم است قبل از خرید قیمت های شرکت های مختلف با هم سنجیده شوند تا تیغه باکیفیت و قیمت منساب خریداری شود

هر چه شدت جریان عبوری از کنداکتور بیشتر باشد، تیغه پلاتین کنتاکتوری که تهیه می شود باید در ابعاد بزرگتری باشد تا بتواند بدون مشکل و مسئله جریان مورد نظر را در مدار عبور داده و آن را قطع نکند. پس توجه به سایز و ابعاد تیغه در کنتاکتورها حائز اهمیت ست.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید جریان نامی و ولتاژ تیغه می باشد. جریان نامی در تیغه باید بیشتر از جریان عبوری از آن باشد تا به کنتاکتور فشاری وارد نشود و کارایی آن را تحت تأثیر خودش قرار ندهد. عبور جریان بیش از جریان نامی همینطور طول عمر کنتاکتور را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. پس لازم است حتماً به این نکات در زمان خرید توجه شود.

ولتاژ نامی تیغه کنتاکتور هم باید با ولتاژ مدار تناسب داشته باشد. در صورتی که این ولتاژ از ولتاژ مدار بیشتر یا کمتر باشد، دستگاه تا حد زیادی کارایی خود را از دست خواهد داد.

کنتاکتور مناسب پمپ آب

برای خرید و مشاوره پیش از خرید کنتاکتور زیمنس برای پمپ آب پیشنهاد می کنیم از طریق راه های ارتباطی ذکر شده، با ما در اتوماسیون صنعتی زیمنس تماس بگیرید، در کنار شما هستیم تا بهترین ها را با کیفیت عالی ارائه کنیم.

Siemens کنتاکتور, اتوماسیون صنعتی زیمنس, بهترین کنتاکتور پمپ آب, پارس اتوماسیون, پارس اتوماسیون توانا, قیمت کنتاکتور زیمنس, کنتاکتور Siemens, کنتاکتور برای پمپ آب, کنتاکتور برند زیمنس, کنتاکتور پمپ آب, کنتاکتور زیمنس, کنتاکتور مارک زیمنس, کنتاکتور مخصوص پمپ آب, کنتاکتور مناسب پمپ آب, نمایندگی زیمنس

Related Posts

2 دیدگاه. Leave new

  • امیراردلان شجاعی
    2023-10-21 10:05 ق.ظ

    درود بر شما. قیمت کنتاکتور برای پمپ آب چقدره؟

    پاسخ
    • الفباوب
      2023-10-21 10:17 ق.ظ

      سلام دوست عزیز. با 02136610801 تماس بگیرید تا کارشناسان بهتر شمارو راهنمایی کنند.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up