اتصال سافت استارتر به پی ال سی

در این مطلب قصد داریم درباره اتصال سافت استارتر به پی ال سی صبحت کنیم. پس تا انتها ما را نمایندگی زیمنس همراهی کنید و از مطالب کامل و مفیدی که در اختیارتان گذاشته ایم به بهترین شکل استفاده کنید.

سافت استارتر چیست؟

سافت استارت وسیله ی مکانیکی است که با موتور های AC به منظور کاهش موقت بار و گشتاور در سیم اتصال قدرت و افزایش جریان الکتریکی موتور در هنگام راه اندازی استفاده می شود که سبب افزایش طول عمر سیستم و کاهش تنش روی موتور و شفت و کاهش فشار الکترودینامیکی روی کابل های شبکه توزیع برق می شود.

سافت استارتر (Soft Starter) یا راه انداز نرم موتور دستگاهی است که از آن برای کنترل جریان راه اندازی الکتروموتور استفاده می کنند و به عبارتی دیگر با استفاده از این دستگاه توان را به صورت تدریجی به موتور ها انتقال داد. همان طور که می دانید، موتورهای الکتریکی 3 فاز AC، امروزه در صنایع کاربردهای بسیار وسیعی دارند و یکی از مهم ترین دغدغه ها برای استفاده از این موتور ها در صنایع، نحوه راه اندازی آن ها است.

این موضوع هم به جهت عدم آسیب رسانی به شبکه برق متصل به موتورها و همچنین عدم ایجاد اشکال فنی برای موتور حائز اهمیت است. جریان راه اندازی موتورهای الکتریکی در حدود 5 الی 8 برابر جریان نامی موتور است. زمان راه اندازی می تواند از زیر 1 ثانیه تا نیم دقیقه و یا بیشتر طول بکشد. این جریان چند برابری در همین مدت کوتاه باعث ایجاد افت ولتاژ شدید (بسته به سایز موتور) بر روی شبکه برق متصل به موتور می شود و عملکرد تجهیزات حفاظتی و تجهیزات دیگر متصل به شبکه برق را با مشکل مواجه می کند.

پی ال سی چیست؟

پی ال سی “PLC” مخفف 3 کلمه Programmable Logic Controller می‌باشد. پس از اختراع ترانزیستور و با پیشرفت سریع علم الكترونیک و كامپیوتر این قابلیت ایجاد شده كه یک مدار الكترونیكی پر از طراحی و پیاده سازی سخت افزاری به صورت نرم افزار قابل برنامه ریزی تبدیل شده و عمل دلخواه هر شخصی در زمینه مدار مربوطه را انجام دهد به تدریج این مدارات حالت استاندارد به خود گرفت و نام پی ال سی “PLC” را به خود اختصاص داد.

بنابراین پی ال سی “PLC” ابزاری‌ست كه با درک نسبی محیط كار از طریق سیگنالهای ورودی و پردازش سیگنالها مطابق برنامه داده شده به فرمانهای لازم خروجی های مناسب را صادر می‌كند به عبارتی دیگر پی ال سی مغز سیستم و كنترل در صنعت امروز می‌باشد به مرور تابلوهای قدیمی كه پر رله و كنتاكتور و تایمر و كانتر بود، جای خود را به پی ال سی “PLC” داده و نظم جدیدی را پذیرفته است اصلی ترین مزیت پی ال سی “PLC” برنامه پذیر بودن آن است و همین امر سبب انعطاف پذیری برای پی ال سی “PLC” می‌گردد بنابراین در صنایع مختلف از پی ال سی “PLC” استفاده می‌گردد و در هر صنعتی متناسب با آن صنعت برنامه لازم برای پی ال سی “PLC” نوشته و روی آن نصب می‌گردد.

اتصال سافت استارتر به پی ال سی

سافت استارترها برای راه اندازی نرم موتورهای الکتریکی به کار می روند. کاربرد اصلی این تجهیزات در مواردی است که موتور با سرعت ثابت به کار ادامه می دهد. مثلا راه اندازی یک فن خنک کننده (یا تهویه) نمونه ای از کاربرد این تجهیزات می باشد. راه انداز نرم فقط در شروع به کار و توقف موتور کاربرد دارد. پس پی ال سی با ارسال یک سیگنال کنترلی زمان روشن یا خاموش شدن موتور را به سافت استارتر اعلام می کند. این سیگنال کنترلی از دو طریق می تواند بین پی ال سی و سافت استارتر تبادل شود.

اتصال سافت استارتر به پی ال سی با پروتکل های استاندارد

این روش ارتباطی عموما برای سافت استارترهای دیجیتال قابل دسترس می باشد. نمونه های مختلف سافت استارتر دیجیتال از پروتکل های ارتباطی استاندارد مختلفی پشتیبانی می کنند. برند تولید کننده و همینطور سری محصولات مشخص کننده این تفاوت های ساختاری می باشد. مثلا سافت استارتر 3RW44 زیمنس از پروتکل های پروفی باس و پروفی نت پشتیبانی می کند. اما خانواده 3RW5 زیمنس از پروتکل های مدباس و اترنت هم پشتیبانی می کنند.

مزیت اصلی این روش ارتباطی، پایداری بالا و امکان تبادل داده های متنوع روی یک بستر ارتباطی می باشد. مثلا دستورات اجرایی پی ال سی و فیربک های عملکردی سافت استارتر بر یک بستر واحد جابجا می شوند. اما باید دقت کرد این روش ارتباطی نیاز به برنامه نویسی دارد و پیاده سازی آن نسبتا پیچیده. همینطور فقط برای بعضی از نمونه های سافت استارتر قابل استفاده.

هدف از اتصال سافت استارتر به پی ال سی چیست؟

هدف اصلی اتصال سافت استارتر به پی ال سی (PLC)، افزایش کارایی و کاربردی بودن سیستم کنترل صنعتی است. این اتصال به کاربران امکان می‌دهد تا از قابلیت‌های هر دو دستگاه بهره مند شوند و بهبود عملکرد و کارایی سیستم کنترل خود را تجربه کنند.

با اتصال سافت استارتر به PLC، امکان کنترل دقیقتر و بهینه‌تر فرآیندها و تجهیزات صنعتی وجود دارد. علاوه بر این، این اتصال بهبود قابلیت‌های مانیتورینگ، دیاگنوز و نظارت بر سیستم کنترل را فراهم می‌کند و به کاربران امکان مدیریت و کنترل بهتری از عملکرد سیستم خود را می‌دهد.

به طور کلی، هدف اتصال سافت استارتر به PLC افزایش کارایی، دقت و کنترل سیستم کنترل صنعتی است و به کاربران کمک می‌کند تا فرآیندهای خود را بهبود دهند و به صورت بهینه‌تر واحد تولید خود را مدیریت کنند.

با انتخاب پارس اتوماسیون توانا به عنوان نمایندگی زیمنس و فروشگاه انواع پی ال سی، شما می توانید از محصولات با کیفیت و خدمات عالی بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش، می توانید با شماره تماس 0801 3661- 021 تماس بگیرید یا به وب سایت شرکت به آدرس www.parssiemens.com مراجعه کنید.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up