ترانسفورماتور یا ترانس چیست ؟

ترانسفورماتور یا ترانس چیست ؟

ترانسفورماتور یا ترانس چیست از موضوعاتی است که در پارس زیمنس به بررسی آن پرداخته‌ایم و به صورت کامل در اختیار کاربران گرامی قرار داده‌ایم‌. به طور کلی ترانسفورماتور یک دستگاه الکتریکی می‌باشد که می‌تواند جریان الکتریکی را به ولتاژ‌های مختلف تبدیل نماید. از آن جایی که بر اساس اصل قانون مغناطیسی کار می‌کند برای ولتاژ‌های کاهنده یا فزاینده بهترین انتخاب می‌باشد.
همان طور که مشاهده کرده‌اید این دستگاه کاملاً ثابت می‌باشد و شما نمی‌توانید آن را حرکت دهید و به مدت طولانی می‌تواند به کار خود ادامه دهد بدون این که مشکلی ایجاد کند. از نظر ساختار تشکیل شده از دو سیم پیچ است که بر روی هسته فلزی قرار دارد. معمولاً سیم‌ها عایق می‌باشند.
زمانی کار این دستگاه شروع می‌شود که ولتاژ وارد سیم پیچ اولیه شود در این حالت نیروی مغناطیسی در فلز ایجاد می‌گردد، در سیم پیچ دوم یا ثانویه ولتاژ دیگری وارد می‌شود. این ولتاژ ایجاد شده و نهایی به چرخش بین دو سیم پیچ بستگی دارد.
ترانسفورماتور یا ترانس چیست ؟

معرفی انواع ترانس‌ها

ترانسفورماتور یا ترانس چیست را مورد بررسی قرار دادیم حال به معرفی انواع مختلف آن می‌پردازیم. از ترانس‌ها می‌توان به عایق، مجزا و محافظ دار اشاره کرد.

از نظر ظاهری و کارکرد معمولاً ترانس عایق دار و مجزا شبیه هستند. نامی که بر روی آن‌ها گذاشته‌اند نشان دهنده ایزوله کردن سیم پیچ‌ها می‌باشد. به منظور گرفتن نویز‌های موجود از ترانس‌های محافظ دار استفاده می‌شود.

اهمیت کاربرد این تجهیزات در رایانه، کنترل‌کننده پردازشی، کنترل‌کننده‌های دیگر و ریز پردازنده‌ها قابل مشاهده می‌باشد.

تمامی ترانس‌های نام برده از نوع عایق می‌باشند، فقط یک نمونه ترانس خودکار می‌باشد که سیم پیچ‌ها به شکل الکتریکی به هم متصل هستند.

معرفی انواع ترانس‌ها 

ترانس‌ها در چه ولتاژی کار می‌کنند؟

ترانسفورماتور یا ترانس چیست؟ همان طور که ذکر شد این دستگاه می‌تواند ولتاژ‌های مختلف را دریافت و به ولتاژ‌های دیگر تبدیل نماید‌. توان کار هر ترانس متفاوت است، معمولاً ترانس‌های می‌توانند ولتاژ‌های پایین‌تر را دریافت نمایند که به همین میزان ولتاژ خروجی هم کاهش می‌یابد. اما ترانس نباید ولتاژی بالاتر از توان خود دریاقت نماید. این امر غیر ممکن نیست و لازم است که لغزاننده‌ها وجود داشته باشند تا قابل اجرا باشد.

قرار‌گیری ترانس‌ها به صورت موازی

برای انجام این امر لازم است که ترانس‌های برابر را در مقابل هم قرار داد. اگر ترانس‌ها با ولتاژ متفاوت باشند، یک جریان چرخشی ایجاد می‌شود و این موضوع حرارت اضافی تولید می‌کند و در نهایت عمر مفید ترانس کاهش می‌یابد.

از این گذشته باید مقاومت ظاهری را هم در نظر داشت و به طور کلی باید این مقاومت نسبتی ۷ و نیم درصد باشد.

به منظور استفاده از ترانس‌های سه فاز لازم است تمام اعمال بالا انجام شود و تغییرات، زوایا و فاز‌ها باید به یک اندازه باشد.

استفاده از ترانسفورماتور تک فاز در منبع سه فاز

ترانسفورماتور یا ترانس چیست را تا کنون مورد بررسی قرار دادیم و اطلاعات جامعی از آن به دست آوردیم. ممکن است در این میان برای شما هم سؤال شده باشد که آیا می‌توان از ترانسفورماتور تک فاز در منبع سه فاز استفاده کرد یا نه.

در جواب این سؤال از کارشناسان پارس زیمنس کمک گرفتیم تا ما را راهنمایی کنند و جواب این سؤال را مثبت اعلام کردند.

در این جا لازم است ترانسفورماتور تک فاز با رابط اصلی به سر دو سیم سیستم سه فاز وصل شود. در نظر داشته باشید که در این حالت اهمیت ندارد که سیم‌ها‌ها سه فاز باشند در نهایت خروجی تک فاز خواهد بود‌.

استفاده از ترانسفورماتور تک فاز در منبع سه فاز 

تغییر حالت از سه فاز به تک فاز

توجه داشته باشید که مورد قبل را به صورت عکس نمی‌توان ایجاد کرد. به طور قطع می‌توان گفت راهی برای اینکه سه فاز وارد شود و تک فاز خارج شود وجود ندارد.

اما مدار‌هایی تعبیه شده‌اند که می‌توان سه فاز را به دو فاز تبدیل کرد. حال که می‌دانید ترانسفورماتور یا ترانس چیست، می‌توانید از کارشناسان فروش تیم پارس زیمنس برای داشتن خریدی مناسب کمک بگیرید.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up