زمان تعویض باتری پی ال سی

زمان تعویض باتری پی ال سی کی است؟ وقتی خطاهای غیر بحرانی را به عنوان نیاز برای شما نشان دهد، باید بدانید که زمان تعویض باتری رسیده می باشد. این نکته را از خطاهای غیر بحرانی به خاطر داشته باشید که این خطاها وضعیت CPU را به Run Mode یا Stop Mode تغییر نمی دهند. پی ال سی هشداری از طریق یک LED BATT در ماژول CPU ارائه می دهد. پیش از اینکه باتری را تعویض کنید، وضعیت باتری را بررسی کنید.

با پارس اتوماسیون، فروشگاه بزرگ پی ال سی زیمنس همراه باشید.

تعویض باتری پی ال سی

انواع باتری پی ال سی

به طور معمول، سیستم پی ال سی از باتری های لیتیوم یون یا باتری لیتیومی استفاده می کند. باتری های لیتیوم-تیونیل کلراید رایج ترین نوع باتری هایی هستند که برای پشتیبان گیری برق پی ال سی بکار می روند؛ چون برای کاربردهای جریان کم خیلی مناسب اند و برای باتری پی ال سی خدمات طولانی ارائه می دهند.

همینطور، انواع ولتاژ باتری های پی ال سی که اغلب مورد استفاده قرار می گیرند، 3.0 ولت DC و 3.6 VDC هستند، اگرچه می شود با اتصال چند باتری به صورت سری به ولتاژ بالاتری رسید. دو نوع متداول ولتاژ باتری پی ال سی عبارتند از: باتری پشتیبان 3.6 ولتی لیتیوم پی ال سی و باتری لیتیومی سکه ای 3.0 ولتی. تعویض باتری پی ال سی

چرا پی ال سی به باتری نیاز دارد؟

اگر باتری پی ال سی یک مجموعه خازن باشد، در صورت قطع برق از مقادیر موجود حافظه به طور خودکار بکاپ می گیرد و موقع بازیابی منبع تغذیه پی ال سی، پی ال سی حالت عملکرد را با مقادیر برنامه و پیکربندی که قبل از قطع برق وجود داشت، برمی گرداند. مجموعه خازن باتری معمولاً می تواند تا 72 ساعت بعد از قطع برق از حافظه بکاپ بگیرد. تعویض باتری پی ال سی

اما وقتی پی ال سی دارای باتری لیتیواست، حداکثر می تواند با خیال راحت تا 5 سال از اطلاعات حافظه بکاپ بگیرد. به طور کلی، باتری پی ال سی برای جلوگیری از خراب شدن حافظه و منطق نرم افزار برنامه ریزی شده در زمان قطع برق به کار می رود. بنابراین، باتری های پی ال سی باید به طور منظم بررسی و نگهداری شوند تا اطمینان حاصل شود که ولتاژشان هماهنگ با مقادیر توصیه شده می باشد.

تنظیمات پیکربندی پی ال سی، نقاط تنظیم فرآیند، منطق و ساعت واقعی آن در EPROM (حافظه فقط خواندنی قابل برنامه ریزی قابل پاک کردن) ذخیره می شوند و باتری EPROM را تغذیه می کنند. اگر منبع تغذیه پی ال سی بخاطر خاموش شدن قادر به نگهداری حافظه دستگاه نباشد یا برق قطع باشد؛ باتری به تغذیه EPROM ادامه می دهد. به همین علت است که آن را باتری پشتیبان (بک آپ)، باتری RTC، باتری پردازنده یا باتری حافظه رَم هم می نامند. پس، می شود گفت باتری پی ال سی انرژی لازم برای حفظ محتویات حافظه غیرفرار پردازنده را در صورت قطع برق یا وقتی دستگاه برای تعمیر و نگهداری یا تغییر مکان خاموش می شود، فراهم می کند.

عوامل موثر بر عمر باتری پی ال سی

  • عمر دستگاه تعویض باتری پی ال سی
  • قطعی برق مکرر
  • خاموش کردن دستگاه برای مدت طولانی
  • دمای عملیاتی بالا

برای جلوگیری از مشکلاتی مانند نشت الکترولیت، توصیه می شود باتری پی ال سی را هر3-2 سال یکبار تعویض کنید. همینطور با توجه به اثرات منفی عوامل ذکر شده بر طول عمر باتری های پی ال سی، زمان تعیین زمان تعویض باتری ها باید وضعیت سیستم پی ال سی خود را هم در نظر بگیرید. تعویض باتری پی ال سی

دوام باتری پی ال سی

با توجه به اینکه پی ال سی از مجموعه باتری خازنی یا لیتیومی استفاده می کند، بعضی از آنها قابل شارژ نیستند در حالی که بعضی دیگر قابلیت شارژ دارند. باتری پی ال سی متوسط از نوع لیتیومی بسته به نوع پردازنده مورد استفاده، شرایط محیطی کار و میزان مصرفش می تواند عمر مفیدی بین 2 تا 5 سال داشته باشد. به عنوان مثال، یک باتری لیتیومی 3.0 VDC روی برد می تواند پشتیبان CPU پی ال سی را در طول یک قطع برق چند ساعت یا چند روزه فراهم کند و بعد از آن به طور کامل دشارژ می شود. تعویض باتری پی ال سی

اگر باتری پی ال سی خراب شود چه اتفاقی می افتد؟ زمان تعویض باتری پی ال سی

توصیه می شود که به طور مرتب سطوح ولتاژ باتری پی ال سی را بررسی کرده و قبل از خراب شدن یا اتمام عمر مفید 5 ساله شان، آن ها را تعویض کنید.

کنترلگر هایی که فرآیندهای تولید یا ماشین آلات را کنترل می کنند، اغلب در حافظه غیرفرار و یا در حافظه باتری پشتیبانی ذخیره می شوند. یک سیستم پی ال سی می تواند به طور معمول حتی با باتری معیوب یا تخلیه شده به کار خود ادامه دهد، همینطور، در چنین حالتی تا وقتی منبع تغذیه اصلی روشن بماند و خاموش نشود، این برنامه ها از بین نخواهند رفت.

با این حال، وقتی برق یا منبع تغذیه پی ال سی قطع و باتری خالی می شود، کل منطق نرم افزار برنامه ریزی شده و تنظیمات پیکربندی پی ال سی از بین می رود. این موجب می شود که به دنبال پشتیبان گیری از برنامه بگردید و سیستم پی ال سی احتمالاً با قطع برق از سرویس خارج می شود. تعویض باتری پی ال سی

بررسی وضعیت باتری پی ال سی

وقتی در حال انجام بررسی معمولی وضعیت باتری هستید، این مراحل دنبال می شوند:

  • ابتدا کابینت یا کشو کنترلر سیستم را از قفسه محرک بیرون بکشید.
  • برای آشکار کردن ماژول CPU، پوشش کابینت کنترل کننده سیستم را بردارید. تعویض باتری پی ال سی
  • وجود زنگ هشدار BATT LED قرمز یا زرد یا سوسوزن را در ماژول CPU پی ال سی بررسی کنید.
  • اگر LED هشدار BATT “روشن” (فعال) است، اقدام به تعویض باتری پی ال سی خود کنید.

توجه: همانطور که قبلا ذکر شد، هشدار BATT LED زمانی فعال می شود که ولتاژ باتری پی ال سی کمتر از حد آستانهء پایین باشد. اما مقادیر آستانه بسته به نوع باتری پی ال سی مورد استفاده متفاوت می باشد.

روش تعویض باتری پی ال سی

باتری پی ال سی موجود در ماژول CPU به دلایلی که در بخش قبل توضیح داده شد باید به طور دوره ای تعویض شود. اولین کاری که باید انجام دهید این است که با بررسی وضعیت باتری پی ال سی خود تعیین کنید که آیا واقعا باتری پی ال سی باید جایگزین شود. عیب یابی برای تشخیص انواع خراب شدن های مربوط به اجزای مختلف سیستم پی ال سی مثل ماژول های CPU و I/O طراحی شده می باشد.

CPU خطاهای غیر بحرانی را نشان می دهد که البته مانع از رفتن CPU به Run Mode یا از Run Mode به Stop Mode نمی شود. همینطور، پی ال سی ها دارای برچسب های سیستمی در برنامه کاربردی خود هستند که برای تشخیص وقوع خطاهای غیر بحرانی به کار می رود. “ولتاژ پایین باتری پشتیبان” نمونه ای از خطاهای غیر بحرانی است که در چنین حالتی، سیستم پی ال سی از طریق یک LED BATT واقع در ماژول CPU هشدار می دهد. تعویض باتری پی ال سی

معمولاً وقتی ولتاژ باتری زیر آستانه حد پایین است، LED باتری (BATT) روی CPU سوسو می زند یا زرد یا قرمز می شود و وقتی باتری خوب است (وقتی ولتاژ آن بالاتر از آستانه حد پایین است) LED BATT خاموش می شود. با این حال، به سختی می شود متوجه روشن بودن LED BATT شد، چون در بیشتر موارد این LED در داخل کشو یا کابینت کنترلر قفل شده و بنابراین، تنظیم یک برنامه تعمیر و نگهداری معمول برای بررسی وضعیت باتری خیلی ضروری است:

زمان تعویض باتری پی ال سی

وقتی ولتاژ باتری پی ال سی کمتر از آستانهء پایین و LED BATT قرمز است، باید باتری تعویض شود. این تعویض می تواند به عنوان یک روش معمول تعمیر و نگهداری پیشگیرانه یا وقتی عمر باتری به پایان رسیده، هم انجام شود.

بعضی از پی ال سی ها نیاز دارند که باتری وقتی منبع تغذیه هنوز روشن است تعویض شود، در حالی که برای بعضی دیگر می شود ماژول پی ال سی را از دستگاه جدا و باتری را تعویض کرد. این بستگی به ساخت پی ال سی و نحوه پشتیبان گیری از حافظه پردازنده دارد. بنابراین لازم است دفترچه نهایی راهنمای کاربر ارائه شده توسط سازنده سیستم پی ال سی را بخوانید تا بفهمید که چگونه پشتیبان گیری از حافظه انجام می شود و آیا موقع تعویض باتری نیاز به قطع برق دارید یا خیر. تعویض باتری پی ال سی

روش تست کردن ولتاژ باتری پی ال سی

انجام اندازه گیری های معمول ولتاژ باتری های پی ال سی خیلی ضروری است، چون این ولتاژها باید در مقادیر توصیه شده (بالاتر از آستانهء حد پایین) حفظ شوند. همینطور، در بعضی موارد، امکان دارد با وجود جایگزین کردن باتری پی ال سی قدیمی با یک باتری جدید، و گرچه تنظیمات برنامه و پیکربندی هنوز در RAM باقی مانده LED BATT در ماژول CPU همچنان قرمز یا زرد باشد. برای این مورد باید ولتاژ باتری پی ال سی را به عنوان بخشی از فرآیند عیب یابی و تشخیص آزمایش کنید. مولتی متر دیجیتال یا ولت متر برای تست ولتاژ باتری پی ال سی به کار می رود.

مولتی مترهای دیجیتال عمدتاً بر ولت متر ترجیح داده می شوند چون ابزارهایی چند منظوره و دارای ویژگی های مشابه ولت متر هستند که همینطور می توانند به طور مستقیم پارامترهای دیگر مثل جریان، فرکانس، مقاومت و ظرفیت را اندازه گیری کنند. آنها همینطور چون قرائت های دیجیتالی را بر روی صفحه نمایش LCD یا LED نمایش می دهند، موجب می شوند که بتوان اندازه گیری های خیلی دقیق تری انجام داد. علاوه بر این، به علت مقاومت بالاتر از 10-1 میکرو اهم، آنها می توانند ولتاژ را بهتر اندازه گیری کنند. تعویض باتری پی ال سی

مراحل تعویض باتری پی ال سی

  • ابتدا باتری پی ال سی را روی ماژول CPU قرار دهید. در صورتی که باتری در جلوی ماژول قرار دارد و می توانید به راحتی آن را جدا کنید، پس دستگاه را روشن بگذارید و پی ال سی را به برق وصل کنید.
  • دوم، در صورتی که نمی توانید باتری را بدون برداشتن ماژول CPU پیدا کنید، پس باید منبع تغذیه پی ال سی را از برق بکشید، بدان معنا که پی ال سی نیاز به پیکربندی و برنامه ریزی مجدد دارد. اما برای پی ال سیهایی که برای پشتیبان گیری برنامه نیازی به باتری ندارند، مثل مواردی که از ابرخازن ها برای پشتیبان گیری حافظه به کار می رود، می توانید منبع تغذیه پی ال سی را بدون از دست دادن حافظه برنامه و تنظیمات دستگاه جدا کنید. تعویض باتری پی ال سی
  • سوم، گیره های نگهدارنده را در پایین و بالای ماژول CPU فشار دهید تا باتری آزاد شود و آن را بیرون بکشید. در صورتی که باتری در جلوی ماژول CPU (پردازنده) قرار دارد، امکان دارد این مرحله لازم نباشد، فقط کافیست که کابینت کنترل قفل شده را باز و کانکتورهای باتری را با احتیاط از دستگاه خارج کنید.
  • باتری پی ال سی جایگزین را بررسی کنید تا مطمئن شوید که از نظر ولتاژ و جریان، اندازه، و همینطور سازگاری با باتری اصلی شما یکسان می باشد.
  • کانکتورهای باتری جدید را به سوکت خاص وصل و به کمک گیره های نگهدارنده محکم کنید. سپس، ماژول CPU را محکم به شاسی خود برگردانید تا وقتی گیره های نگهدارنده درگیر شوند و بعد منبع تغذیه را به سیستم پی ال سی بازگردانید. اما در صورتی که با تعویض باتری هنوز منبع تغذیه وصل بود و ماژول CPU را خارج نکرده بودید، دیگر نیازی به بازیابی برق ندارید. این موردی است که باتری پی ال سی در جلوی ماژول پردازنده قرار دارد.
  • در نهایت، مطمئن شوید که باتری قدیمی پی ال سی را به درستی دور بیندازید. برای دور انداختن باتری های آسیب دیده از نوع لیتیوم یا باتری هایی که الکترولیت آن ها نشت می کند، توصیه می شود از دو کیسه پلی اتیلن مهر و موم شده با 1 اونس کربنات کلسیم استفاده کنید. تعویض باتری پی ال سی

مراحل تست ولتاژ باتری پی ال سی با مولتی متر تعویض باتری پی ال سی

  • ابتدا باتری پی ال سی را روی ماژول CPU قرار داده و آن را خارج کنید. در صورتی که نمی شود باتری را بدون وصل کردن ماژول پردازنده جدا کرد، شاید لازم باشد منبع تغذیه را خاموش کنید. همینطور، در صورتی که باتری که می خواهید از نظر ولتاژ آزمایش کنید، نو است و هنوز روی ماژول CPU نصب نشده، این مرحله ضروری نیست.
  • موقع خارج کردن باتری، ولتاژ آن را که روی برچسبش یا در دفترچه راهنمای کاربر ارائه شده بررسی کنید. تعویض باتری پی ال سی
  • مولتی متر خود را روشن کنید و آن را روی تنظیم ولت DC نگه دارید. این تنظیم امکان دارد با DCV یا فقط V نشان داده شود و به دنبال آن یک خط مستقیم با 3 نقطه در زیرش وجود دارد. در ولتاژ DC (DCV)، محدوده های مختلفی مثل 2Mv, 2V,20V, 200V و غیره وجود خواهد داشت. در چنین حالتی، تنظیم DCV را روی ولت بالاتر از درجه ولتاژ واقعی باتری پی ال سی خود نگه دارید. توصیه می شود بسته به نوع مولتی متر خود از تنظیم 5 یا 10 یا 20 ولت استفاده کنید. همینطور، در مولتی متر خود نشانه ای از ACV یا فقط V همراه با یک خط منحنی می بینید که به معنای ولتاژ AC می باشد. موقع تست ولتاژ باتری پی ال سی نباید از این تنظیم بر روی مولتی متر خود استفاده کنید، چون همه باتری ها با ولتاژ DC کار می کنند.
  • بعد از تنظیم مولتی متر، باتری پی ال سی را طوری قرار دهید که کانکتورهایش نزدیک شما یا پایانه هایش رو به شما باشد. نوک پروب قرمز رنگ مولتی متر را روی ترمینال “+” یا روی کانکتور قرمز باتری قرار دهید. بعد نوک پروب مشکی مولتی متر را روی ترمینال “-” یا کانکتور سیاه (یا آبی) باتری قرار دهید. تعویض باتری پی ال سی
  • دو کاوشگر را همانطور که در مرحله 4 توضیح داده شد در جای خود نگه دارید تا وقتی یک قرائت ثابت را روی صفحه کنتور مشاهده کنید. حالا، بدون تداخل با موقعیت پروب ها، خوانش ها را یادداشت کنید.

اگر قرائت کنتور برای باتری VDC 3.0، 3.0 یا بالاتر و برای باتری با ولتاژ VDC 3.6، 3.6-3.7 ولت باشد، یعنی باتری پی ال سی شما کاملاً شارژ شده و هنوز در شرایط عالیست. همینطور، در صورتی که کنتور بین 2.5 -2.0 ولت برای باتری 3.0 ولتی، یا 2.9-2.4 ولت برای باتری 3.6 VDC نشان می دهد، باتری پی ال سی شما کارایی دارد و می تواند کمی بیشتر دوام بیاورد. با این حال، هر خوانشی کمتر از 2.0 ولت برای باتری 3.0 VDC و کمتر از 2.4 ولت برای باتری 3.6 VDC، نشان می دهد که باید یک باتری جدید تهیه کنید، چون ولتاژ باتری فعلی زیر آستانهء پایین است و عملکردی ندارد.

در نتیجه، باتری پی ال سی یکی از اجزای ضروری سیستم پی ال سی است چون انرژی پشتیبان را برای حافظه غیر فرار پردازنده فراهم می کند و مانع از دست رفتن منطق نرم افزار برنامه ریزی شده و پیکربندی پی ال سی در وقوع قطع برق می شود. بنابراین، روش های معمول تعمیر و نگهداری باتری مثل بررسی منظم وضعیت ولتاژ آن از طریق LED BATT روی ماژول CPU و همینطور آزمایش معمول ولتاژ آن خیلی خیلی توصیه می شود، چون به شما کمک می کند بفهمید که باتری پی ال سی چه زمانی باید جایگزین شود. تعویض باتری پی ال سی

خرید پی ال سی زیمنس از نمایندگی زیمنس

آیا به دنبال یک راه حل کارآمد برای بهبود عملکرد و کارایی سیستم های الکتریکی خود هستید؟ با خرید پی ال سی زیمنس از نمایندگی زیمنس می توانید بهترین و پیشرفته ترین تکنولوژی های الکتریکی را در اختیار داشته باشید. تعویض باتری پی ال سی

با استفاده از پی ال سی های زیمنس، می توانید بهبود قابل ملاحظه ای در کارایی و کیفیت سیستم های خود داشته باشید. این پی ال سی ها با قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فرد خود، به شما کمک می کنند تا عملکرد سیستم های الکتریکی خود را بهبود بخشیده و هزینه های انرژی را کاهش دهید. بنابراین، اگر به دنبال یک راهکار کارآمد و هوشمند برای بهبود عملکرد سیستم های الکتریکی خود هستید، پی ال سی زیمنس را از نمایندگی زیمنس تهیه کنید و لذت ببرید. تعویض باتری پی ال سی

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up