راه اندازی سروو موتور زیمنس

چگونگی راه اندازی سروو موتور

سروو موتور یکی از مشهور ترین و پرکاربرد ترین موتورها در زمینه کنترل و فیدبک محسوب می‌شود. سروو موتور برندهای مختلفی دارد، همانطور قبلا توضیح داده بودیم شرکت زیمنس بزرگ‌ترین “نمایندگی سروو موتور زیمنس” است که اکنون می‌خواهیم برای  درک کار راه اندازی سروو موتور چند سیستم را در نظر بگیریم.

سیستمی مانند سیستم آسانسور به کنترل فیدبک بسیار وابسته است. در سیستم های کنترل پرواز نیز چک کردن مداوم سطح پرواز و سایر موارد می‌تواند یک کنترل حیاتی محسوب شود. این چنین کارهایی، تا جایی که می‌شود توسط سیستم های کامپیوتری انجام می‌شود. از جایی به بعد داستان فیزیکی می‌شود و باید یک کنترل به شکل فیزیکی حضور داشته باشد. پس از راه اندازی سروو موتور به نوعی می‌شود آن را به راحتی کنترل کرد. این وسیله به دلیل لختی کمی که دارد سرعت بالایی می‌تواند داشته باشد و اطلاعات را به سرعت منتقل می‌کند.

روش های راه اندازی سروو موتور

برای این که بدانیم از چه روش هایی می‌توان سروو موتور را راه اندازی کرد. ابتدا باید روش کار آن را بدانیم. این نوع موتور که در دو مدل کلی  DC و AC  تولید می‌شود، بزرگ ترین توانایی که دارند، توانایی کنترل درجه چرخش می‌باشد. در واقع آن چیزی که در راه اندازی سروو موتور اهمیت دارد این است که شافت در چه زاویه ای قرار می‌گیرد و می‌توان بر اساس زاویه خاص آن برنامه ریزی کرد. در واقع بر اساس مدل های مختلف، سروو موتورها در زوایای 0 تا 90 – 0 تا 180 – 0 تا 360 می‌توانند چرخش داشته باشند. هرچه سروو موتور درجه بالاتری داشته باشد، در حقیقت تعداد عملکردهای بیشتری نیز میتواند در اختیار کاربر بگذارد. در حقیقت این وسیله این قابلیت را دارد که در زوایای مختلف پالس مختلف مربعی تولید کند و برعکس بر اساس پالس های مشخصی در زاویه مشخصی قرار بگیرد. آن چیزی که ما به عنوان “راه اندازی سروو موتور” قرار است انجام دهیم با استفاده از همین رابطه بین پالس ها و زوایای مختلف می‌باشد.

راه اندازی سروو موتور

از تعریف تا راه اندازی سروو موتور

مغز اصلی سروو موتور را یک آی سی تشکیل داده است که می‌تواند بر اساس آن پالس های مختلف را به زاویه مناسب و برعکس تبدیل کند. این را یادتان باشد هر جایی که یک آی سی حضور داشته باشد، مسلما پای یک برنامه نیز در میان می‌آید. در واقع اصلی ترین دلیل استفاده از آی سی قابلیت برنامه ریزی کردن و برنامه نویسی برای آن می باشد.

از این رو می توان گفت برای راه اندازی  می توان از برنامه های مختلفی چون AVR و یا برد آردوینو استفاده کرد. البته می‌توان گفت برد آردوینو برای آموزش و یادگیری می‌تواند بسیار راحت تر و مفیدتر باشد، چرا که در این حالت در واقع شما در حال برنامه نویسی بر روی برد آردینو از طریق AVR می‌باشید.

سروو موتور از سه سیم خروجی تشکیل شده است. که اصولا یکی از این سیم ها مربوط به نویز می‌باشد و معروف به سیم گراند است. دو سیم دیگر یکی را VCC ( تامین کننده برق سروو موتور) و دومی را CTRL  ( سیم اصلی کنترل و برنامه نویسی ) می نامند.

وقتی شما می‌خواهید از طریق برد آردوینو راه اندازی کنید معمولا می‌گویند که VCC را به تغذیه این برد وصل نکنید و یک تغذیه خارجی جدا برای آن تعبیه کنید. اما سیم نارنجی ( CTRL ) و زمین ( سیاه ) اصولا باید به برد متصل شود.

سخن آخر

سروو موتور یک موتور کنترل فیدبک در سیستم های کنترلی محسوب می‌شود که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. در هر سیستم کنترلی، حتی سیستمی مانند پی ال سی زیمنس می‌تواند کاربردهای بسیاری داشته باشد. از این رو به نظر یادگیری راه اندازی و کار با سروو موتور می تواند برای هر مهندسی مهم و حائز اهمیت باشد.

از آنجایی که هسته اصلی این موتور را یک آی سی تشکیل داده است. بنابراین می توان گفت برای راه اندازی این موتور باید از برنامه نویسی برنامه های مختلف چون AVR استفاده کنیم. به هر حال کسی که با AVR کار کرده باشد به راحتی می تواند با این موضوع کنار بیاید و با استفاده از چند کتابخانه سروو موتور را راه اندازی کند و البته دستوران خاص خودش را به آن بدهد. ما در این مقاله سعی کردیم که به صورت کلی، راه رسیدن به این مهم را برای کسانی که در این زمینه علاقه دارند، مشخص کنیم. امیدورایم که موفق بوده باشیم.

 

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up