رشته پی ال سی

رشته پی ال سی

اگر به دنبال رشته پی ال سی یا یک رشته تخصصی در شاخه برق و کنترل ابزار دقیق هستید با ما در نمایندگی زیمنس همراه شوید،  با توجه به اینکه امروزه صنعت ایران و دنیا به دنبال راهکاری است تا خطوط تولید منعطفی در صنایع مختلف داشته باشد می بایست از plc ها استفاده کند.

پی ال سی نوعی کنترل کننده قابل برنامه ریزی است که می تواند فرایندهای مختلف صنعتی را هوشمند کرده و با دقت کنترل کند از قابلیت های plc می توان به اشغال فضای کمتر، کاربرد و انعطاف پذیری بیشتر، کاهش هزینه ها، دقت بالا و کیفیت مناسب عملکرد اشاره کرد.

با در نظر گرفتن این مزایا صاحبین صنایع مختلف برآن شده اند تا بجای استفاده از کنترل کننده های سخت افزاری که دقت بسیار پایینتر و خرابی زیادی دارند plc ها را جایگزین کنند در نتیجه امروزه در جامعه صنعتی ایران plc ها بسیار پرکاربرد شده اند.

پی ال سی زیمنس 1500

آیا رشته پی ال سی برای من مناسب است؟

افرادی که قصد فعالیت حرفه ای در رشته پی ال سی دارند، باید ویژگی های شخصیتی خاصی داشته باشند. از جمله مهم ترین این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • علاقه و اشتیاق ذاتی برای یادگیری مباحث پیچیده برق
  • دقت و تمرکز بالا در کار برای جلوگیری از اشتباه
  • منطقی، آرام و صبور بودن برای پیدا کردن و رفع مشکلات فنی
  • قدرت تحلیل بالا و توانایی مهندسی معکوس
  • انگیزه یادگیری مداوم و به روز بودن در آخرین اطلاعات فنی
  • مسئولیت پذیری و تعهد بالا نسبت به کار
  • مهارت های بالای ارتباطی و کار تیمی

افرادی که این ویژگی ها را داشته باشند می توانند به عنوان موفق ترین مهندسین PLC کار کرده و پیشرفت شغلی خوبی داشته باشند. البته مهم است که آموزش های لازم را هم ببینند.

معرفی رشته پی ال سی

رشته پی ال سی یکی از مشاغلی است که به علت بازار کار مناسب و درآمد بالا، طرفداران زیادی دارد. بازار کار PLC در ایران به حدی پر سود است که می توان این حوزه را یکی از حوزه های پر درآمد دانست. در واقع رشته پی ال سی از جمله مشاغلی مرتبط با برق صنعتی است که توسط یک متخصص plc  (پی ال سی من) انجام می شود و درآمد متخصص plc به صورت مستقیم به میزان مهارت فرد بستگی دارد.

پی ال سی به سیستم های کنترل کننده منطقی برنامه پذیر گفته می شود، که با کمک آن می توان سیگنال های ورودی دستگاه های صنایع مختلف را کنترل کرد. فرد پس از کسب مهارت پی ال سی از طریق شرکت در دوره های آموزشگاه فنی، می تواند وارد بازار کار شود.

به عنوان مثال فرض کنید قرار است یک سیستم گرمایشی برقی را روشن کنید. اما از شما  خواسته شده که سیم کشی را طوری انجام دهید تا سیستم همیشه با یک دقیقه تاخیر روشن شود. در اینگونه مواقع می توانید از پی ال سی  کار کمک بگیرید و عملکرد سیستم گرمایشی مورد نظر را کنترل کنید.

پی ال سی یک رشته شغلی بسیار پیچیده می باشد. اگر به این رشته پر درآمد و آینده ساز علاقه مند هستید، می توانید به راحتی با گذراندن چند ماه دوره آموزشی در آموزشگاه های فنی حرفه ای، مهارت های لازم را کسب کنید. رشته پی ال سی به کسانی توصیه می شود، که علاقه زیادی به آن داشته و  پشتکار فراوانی دارند. البته بازار کارPLC  در ایران نسبت به سایر کشورها متفاوت است.

از آنجایی که بازار کار PLC در ایران بسیارپردرآمد است، می توان پس از کسب مهارت های برنامه نویسی پی ال سی به عنوان یک شخص حرفه ای از درآمد بالایی برخوردار شوید. گرچه این رشته بیشتر در کشور های پیشرفته بازار کار پر رونق دارد . چرا که کشورهای پیشرفته دارای شرکت های صنعتی زیادی می باشند و  بیشتر نیازمند متخصصین پی ال سی می باشند.

اما پی ال سی در ایران هم هم یک رشته پر درآمد با بازار کار فوق العاده تلقی می شود. چرا که ایران هم یک کشور صنعتی به حساب آمده  و متخصصین این رشته می توانند در ایران موقعیت های شغلی مختلفی داشته باشند.

از طرفی در ایران با کمبود متخصصین در این حوزه روبرو هستیم. به همین دلیل اگر بتوانید پی ال سی را به خوبی آموزش ببینید و مهارت کسب کنید، می توانید فورا در شرکت ها استخدام شده و مشغول به کار شوید.

نحوه ورود به رشته پی ال سی چگونه است؟

یک فرد برای شروع به کار در رشته پی ال سی نیاز به دانش برق دارد این دانش می تواند ابتدا از دانشگاه تامین شود و یا در صورتی که رشته تحصیلی شما برق نیست نگران نباشید مراکزی در ایران وجود دارند که آموزش plc را بصورت پایه ای شروع می کنند و شما می توانید این رشته را ابتدا با گذراندن پیش نیاز آن ( رشته مونتاژ تابلو برق صنعتی) در این مراکز شروع کرده و به ثمر برسانید. در انتهای متن یکی از مراکز معتبر در زمینه آموزش پیشرفته plc را به شما معرفی می کنیم.

برای شروع بکار با تبلیغات حرفه و توانایی خود در سایت های تبلیغاتی، شبکه های اجتماعی به راحتی می توانید جذب بازار کار این رشته شوید یکی از مزیت های رشته plc نیاز کارفرماها به پشتیبانی دائمی از طرف شخص plc man یا تکنسین پی ال سی است که در صورت ارائه خدمات مناسب از طرف شما مشتریان همیشگی در این شاخه خواهید داشت.

پی ال سی زیمنس 1200

سرمایه مورد نیاز برای شروع به کار در رشته پی ال سی

یکی از مزیت های بزرگ دیگر این رشته عدم نیاز به سرمایه زیاد برای راه اندازی کسب و کار آن است زیرا ابزار کاربردی آن در حقیقت دانش شخص تکنسین است که با کمک یک لپ تاپ یا کامپیوتر می تواند تمامی برنامه ریزی های مورد نیاز هر بخش صنعتی و خطوط تولیدی را برنامه نویسی و ارائه کند حال در صورتی که جامعه مشتریان شما زیاد شود می توانید با تاسیس یک دفتر خدمات فنی به کسب و کار خود اعتبار بیشتر داد و رشد کنید.

plc چیست و در چه صنایع ای کاربرد دارد؟

با توجه به توضیحاتی که راجب plc یا کنترل کننده های قابل برنامه ریزی داده شد چند صنایع مهم که امروزه از plc  استفاده می کنند را معرفی می کنیم.

  • شرکت نفت یکی از شرکت هایی است که در فرآیند کنترل پالایش خود از plc ها بهره می برد.
  • شرکت های خودرو سازی: این شرکت ها برای بالاتر بردن دقت در مراحل مونتاژ و رنگ خودرو از plc ها برای کنترل رباط ها و سایر ادوات خود استفاده می کنند.
  • شرکت های مواد غذایی: در واقع برای کنترل کیفیت و میزان ترکیب مواد با هم نیاز است تا از plc برای برنامه ریزی و بالاتر بردن دقت در این صنایع استفاده شود.
  • راهنمایی و رانندگی: کنترل و برنامه پذیری چراغ های راهنمایی و رانندگی اغلب با plc انجام می شود.
  • شرکت های تولیدی: کنترل خطوط تولید با plc ها بسیار راحت تر است و شرکت های تولیدی برای بالاتر بردن سرعت و دقت تولید از plc ها استفاده می کنند.
  • صنعت ساختمان: برای کنترل اتوماتیک یا حتی هوشمند سازی ساختمان ها از پی ال سی ها هم در صنایع ساختمان استفاده می شود.

وظایف مهندس plc

مهندسان PLC وظایف متنوعی در صنایع گوناگون برعهده دارند. از جمله مهم ترین وظایف آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– طراحی و پیکربندی سیستم های کنترلی بر پایه PLC

– برنامه نویسی PLC برای انواع کاربرد ها از جمله کنترل فرایند، اتوماسیون صنعتی، بسته بندی و …

– نصب، راه اندازی و آزمایش سیستم ها

– عیب یابی و رفع اشکال از سیستم ها در زمان بهره برداری

– بهینه سازی و ارتقا عملکرد سیستم های موجود

– آموزش پرسنل در زمینه نحوه کار با تجهیزات

یک متخصص PLC در یک روز کاری معمول، وظایفی از قبیل بازدید و بررسی وضعیت تجهیزات، برطرف کردن مشکلات احتمالی، بهینه سازی عملکرد، اجرای برنامه های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و هم چنین پشتیبانی و راهنمایی اپراتور ها را برعهده دارد. پس، مسئولیت بسیار مهم حفظ تولید و بهره وری بهینه تجهیزات صنعتی بر عهده  PLC Manها است.

مهارت ها و توانایی های مورد نیاز در رشته پی ال سی

برای موفقیت و درخشش در حوزه PLC، افراد نیازمند مجموعه  ای از مهارت  ها و توانایی  های تخصصی و عمومی می باشند:

از نظر فنی و تخصصی باید دانش کافی در زمینه  های برق، الکترونیک، مدار های منطقی، اصول کنترل و ابزار دقیق داشته باشند. هم چنین، آشنایی با انواع پی ال سی ها، نرم  افزار های برنامه  نویسی، زبان  هایی مثل نردبانی، گراف و شبه پایتون و تسلط بر برنامه  نویسی آن  ها ضروری می باشد. در صورت علاقه مند بودن مقاله “معرفی جامع زبان های برنامه نویسی پی ال سی” را بخوانید.

علاوه بر این  ها، مهارت در زمینه طراحی، پیکربندی، راه  اندازی، عیب  یابی و بهینه  سازی سیستم  های کنترلی PLC مورد نیاز می باشد. لازم است افراد با نحوه کار با نرم افزاز های Simatic Manager ، Tia Portal و Factory I/O و … آشنا باشند. در صورت علاقه مند بودن مقاله “معرفی نرم افزار های پی ال سی و کاربردشان” را بخوانید.

از نظر توانایی  های عمومی هم قدرت تجزیه و تحلیل، خلاقیت و نوآوری، مهارت ارتباطی و کار گروهی و توانایی یادگیری مداوم از ویژگی  های مهم محسوب می  شوند. در کل فرد موفق در این حوزه باید هم از لحاظ دانش فنی قوی باشد و هم از نظر توانمندی  های نرم و مهارت  های فردی در سطح بالایی قرار داشته باشد.

درامد رشته پی ال سی 

رشته پی ال سی جزء پردرآمد ترین مشاغل فنی در ایران محسوب می شود. موارد متعددی بر میزان درآمد و دستمزد مهندسین پی ال سی تاثیر گذار بوده و به همین دلیل نمی توان یک عدد و رقم مشخص را برای درآمد آن ها تعیین کرد.

اما با توجه به اطلاعات وزارت کار و امور اجتماعی، حقوق یک تکنسین PLC با تجربه بین 4 الی 8 برابر حقوق اداره کار در ماه می باشد. البته PLC Man های حرفه ای و باسابقه که به عنوان مشاور فنی در کارخانجات مشغول به کار می باشند، معمولا درآمد بیشتری دارند.از فاکتور های موثر بر میزان دستمزد تکنسین های پی ال سی می توان به محل فعالیت آن ها اشاره کرد.

واضح است افرادی که در شهر های بزرگ و صنعتی ساکن می باشند با وفور بیشتر موقعیت های شغلی روبرو می باشند و می توانند در شرکت های درجه 1 دولتی و خصوصی و کارخانجات بزرگ استخدام شوند. به علاوه، توانایی کار تیمی و داشتن ارتباطات وسیع و گسترده می تواند بر میزان درآمد شما موثر باشد.

نحوه عملکرد پی ال سی

برای ورود به بازار کار plc در ایران چه مهارت هایی را باید کسب کنیم؟

یک تکنسینPLC  برای درآمد زایی ازplc  و ورود به بازار کار این رشته، می بایست مهارت های گوناگونی کسب نماید. اگر می خواهید در این رشته به بالاترین درآمد دست یابید، باید مهارت های زیر را کسب کنید:

  • کار با سیستم های کامپیوتری از مهارت های ضروری یک متخصص plc
  • برنامه نویسی یکی از مهارت های plc (پی ال سی)
  • مشتری مداری
  • از دیگر مهارت های پی ال سی می توان به تحلیل سیستم اشاره کرد
  • تخصص در ریاضیات از مهارت های مورد نیاز در رشته پی ال سی
  • عیب یابی و حل مسئله جزو مهارت های plc (پی ال سی)

مشتری مداری

یکی از روش های کسب درآمد از این رشته دریافت پروژه پی ال سی و جذب مشتری است. به همین دلیل مهارت مشتری مداری می تواند در این زمینه بسیار به شما کمک کند . یک متخصص پی ال سی باید فن بیان و روابط عمومی بالایی داشته باشد و  بتواند به راحتی با مشتریان ارتباط برقرار نماید . در این صورت این مهارت به شما کمک می کند، روز به روز شناخته تر شده و با جذب مشتریان بیشتر درآمدتان هم افزایش می یابد.

برنامه نویسی از مهارت های مورد نیاز یک متخصص plc

همانطور که می دانید دستگاه های پی ال سی بر مبنای کد نویسی کار می کنند. پس برای اینکه به سیستم پی ال سی فرمان بدهید و  بتوانید از آن ها کمک بگیرید، باید به مهارت برنامه نویسی در صنعت برق صنعتی کاملا مسلط باشید.

عیب یابی و حل مسئله از مهارت های رشته پی ال سی

یکی دیگر از مهارت های مهمی که در رشته پی ال سی باید کسب نمایید، عیب یابی است. شما باید بتوانید در کوتاه ترین مدت زمان عیوب دستگاه های پی ال سی را شناسایی نموده و بهترین راه حل برای رفع آن ها را بیابید.

مهارت در ریاضیات

اگر در ریاضیات مهارت بالایی دارید، آسان تر می توانید در رشته پی ال سی به موفقیت برسید. چرا که امکان دارد هنگام کار با پی ال سی در رشته برق صنعتی، با اعداد و ارقام هم سر و کار داشته باشید.

تحلیل سیستم از مهارت های یک متخصص پی ال سی

برای ورود به بازار کار این رشته، باید تا  حد زیادی به تحلیل سیستم های پی ال سی مسلط باشید. یعنی برروی تمامی اجزا و قسمت های دستگاه تسلط داشته و به راحتی بتوانید با آن کار کنید.

استخدام شدن در شرکت ها

در روش اول شما  می توانید به عنوان متخصص plc در شرکت های پی ال سی محور استخدام شوید. برای استخدام می بایست رزومه و سوابق کاری خود را برای متخصصین این رشته ارسال کنید. اگر مهارت و تجربه کافی داشته باشید، شرکت ها فورا شما را به استخدام خود در می آورند. در این روش شما  کمترین میزان درآمد را خواهید داشت. چرا که  در شرکت ها معمولا یک  حقوق ثابت برای متخصصین پی ال سی در نظر گرفته می شود. پس نمی توان انتظار داشت بیش از چند ده میلیون درآمد داشته باشید.

کار با سیستم های کامپیوتری

پی ال سی را می توان جز دستگاه های کامپیوتری به حساب آورد. به همین دلیل مهارت کار با سیستم های کامپیوتری هم، می تواند در این زمینه به شما بسیار کمک نماید.

کسب درآمد از رشته پی ال سی

روش های زیادی برای کسب درآمد از این رشته وجود دارد. به همین دلیل می توان گفت شما به عنوان یک متخصص پی ال سی، می توانید در ده ها فرصت شغلی مختلف مشغول به کار شوید. میزان درآمد متخصص plc به انتخاب نوع کسب کار اعم از پروژه ای، آزاد، کارمندی و میزان حرفه یا تخصص فرد بستگی دارد.

تدریس در رشته پی ال سی

تدریس در آموزشگاه سومین شیوه کسب درآمد از رشته پی ال سی می باشد. در این روش اگر موفق عمل کنید بیشترین درآمد را کسب خواهید کرد. برای تدریس در درجه اول می توانید رزومه کاری خود را، برای آموزشگاه های فنی حرفه ای ارسال کنید. اگر رزومه شما مورد تایید قرار گیرد، می توانید علم و دانش خود را به کار آموزان این رشته آموزش دهید. اما برای اینکه بتوانید از طریق تدریس پی ال سی درآمد بیشتری کسب کنید، می توانید آموزشگاه خودتان را تاسیس کنید. اگر بودجه زیادی در اختیار دارید، آموزشگاه خود را تاسیس و اقدام به جذب کارآموز نمایید. در این صورت قطعا موفق به کسب درآمد بالاتری خواهید شد.

اما به هر حال کار به صورت آزاد در رشته پی ال سی، می تواند معایبی هم داشته باشد. در درجه اول اکثر کارفرمایان در این روش بسیار سخت به شما اطمینان می کنند. به همین دلیل دریافت پروژه معمولا کار ساده ای نیست. از طرفی برای جذب مشتری باید تبلیغات زیادی داشته باشید و مراحل دشوار تری را طی کنید. همچنین تبلیغات می تواند هزینه هایی را هم برایتان در پی داشته باشد.

درآمد رشته پی ال سی به صورت آزاد

در روش دوم شما می توانید به صورت آزاد کار کنید. یعنی با کارفرمایان مذاکره نموده و از آن ها پروژه کاری بگیرید. اگر در جلب نظر و رضایت کارفرما موفق عمل کنید، شک نکنید درآمد فوق العاده بالایی کسب خواهید کرد . چرا که کار به صورت آزاد برایتان سود بیشتری دارد و خودتان می توانید میزان سود و درآمدتان را تعیین کنید . اما در این روش درآمد شما بستگی به تعداد مشتری هایتان دارد. برای مثال امکان دارد در یک ماه میلیون ها تومان درآمد داشته باشید، اما درآمد ماه بعدی درآمد شما کاملا صفر باشد . پس در این روش باید همواره برای جذب مشتری و دریافت پروژه تلاش کنید.

در این روش شما می توانید از طریق سایت ها و رسانه های کاریابی، با کارفرمایان گفتگو کنید و از آن ها پروژه کاری بگیرید  . مهمترین مزیت این روش درآمد نامحدود آن می باشد. همچنین در این روش شما خودتان ساعات کاری تان را انتخاب می کنید و چون کار به صورت پروژه ای است، امکان دارد هر روز نیاز به حضور شما نباشد.

برای خرید تجهیزات پی ال سی؛ اتوماسیون پارس زیمنس بهترین گزینه پیش روش شماست، تماس بگیرید و سفارش خود را ثبت کنید.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up