تفاوت کلید حرارتی با بی متال چیست؟

تفاوت کلید حرارتی با بی متال چیست؟

در این مقاله قصد داریم به تفاوت کلید حرارتی با بی متال بپردازیم، پارس اتوماسیون توانا نمایندگی زیمنس در ایران است و با فروش محصولات کنتاکتور و پی ال سی با بهترین قیمت های موجود در بازار سعی در جلب رضایت شما عزیزان دارد، برای خرید و اطلاع از جزئیات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با ما تماس بگیرید.

تفاوت کلید حرارتی با بی متال

تفاوت کلید حرارتی با بی متال چیست؟

عملکرد کلید های حرارتی تقربیا شبیه بی متال بوده و کارش مثل بیمتال حفاظت در مقابل اختلات جریان می باشد. اما یک سری تفاوت کلید حرارتی با بی متال بوده که باعث شده کلید های حرارتی بهتر از بی متال ها باشند و ضریب امنیت آن بیشتر از بی متال باشد.

یکی از مهم ترین تفاوت کلید حرارتی با بی متال این است که بی متال برای اتصال به الکترو موتور نیاز به کنتاکتور دارد و تیغه های ورودی آن به ترمینال های خروجی کنتاکتور متصل میگردد و در صورت بروز مشکل توسط تیغه کمکی بیمتال، مدار فرمان کنتاکتور را قطع کرده و از آسیب رسیدن به موتور جلوگیری می کند.

اگر کنتاکتور توسط شی خارجی یا بروز مشکل، تیغه های قدرت به یکدیگر متصل باشند. با قطع مدار فرمان برق ورودی الکترو موتور قطع نشده و باعث سوختن موتور میگردد.

اما در کلیدهای حرارتی می توانیم موتور را مستقیم و بدون نیاز به کنتاکتور به منبع سه فاز متصل کنیم و در صورت بروز خطا، کلید حرارتی تیغه های قدرت را قطع کرده و از سوختن موتور جلوگیری می کند و دیگر اینکه کلید حرارتی موتور را هم در مقابل جریان مغناطیسی و هم در مقابل جریان حرارتی محافطت می کند اما بیمتال ها موتور را فقط در مقابل جریان حرارتی محافظت می کند.

در نهایت کلید های حرارتی را می توان به عنوان بهترین محافظ موتور نام برد، اما عیب اساسی آن ها این بوده که این کلید ها فقط تا بازه 125 آمپر تولید می شود.

کلید حرارتی یک نوع قطع کننده مدار قدرت بوده که موتور را در مقابل خطراتی مثل اضافه بار و جریان اتصال کوتاه محافظت می کند. این کلید قابلیت قطع زیر بار بوده و می تواند موتور را در زمان کار هم قطع و وصل کند.

کلید حرارتی یا MPCB مخفف Motor Protection Circuit Breaker بوده که به معنی مدار قطع کن محافظ موتور است.
کلیدهای حرارتی علاوه بر اینکه مدار قدرت را قطع و وصل می کند با اضافه کردن تجهیزات جانبی مثل:

رله شنت، رله افت ولتاژ، کنتاکت کمکی و. . . میتوان در مدار فرمان هم از آن ها استفاده کرد که هر کدام را به اختصار توضیح خواهیم داد.

  1. رله افت ولتاژ: عملکرد این رله به این گونه بوده که حتما باید دو سر بوبین این رله ولتاژ دائما باشد و به محض این رله قطع شود کلید حرارتی هم قطع می شود.
  2. رله شنت: این رله به صورت جانبی از سمت کنار به کلید حرارتی متصل می شود و وقتی به کار می رود که وصل بودن کلید را منوط به شرطی قرار دهیم. این رله زمانی عمل می کند که با اعمال ولتاژ به بوبین این رله باعث قطع شدن کلید می شود.
  3. کنتاکت کمکی: به مثل کنتاکت های کمکی استفاده شده در کنتاکتور ها بوده که با قطع و وصل کلید حرارتی با توجه به NO و یا NC بودن آن عمل می کند.

تفاوت کلید حرارتی با بی متال

برای خرید کنتاکتور برند زیمنس با ما از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در ارتباط باشید، بهترین کیفیت را با رقابتی ترین قیمت در اختیارتان قرار می دهیم!

تفاوت کلید حرارتی با بی متال

مزایای استفاده از کلید حرارتی

  1. دارای رنج های گسترده ای است.
  2. قابلیت فرمان پذیری و کنترل دارد.
  3. در هر رنج دارای محدوده تنظیمی است.
  4. قدرت قطع و وصل بالایی دارد. تفاوت کلید حرارتی با بی متال
  5. در مقابل بار های لحظه ای مقاوت بالایی دارد.

بی متال چیست؟

تجهیز دیگری که برای محافظت از موتورهای الکتریکی در مقابل اضافه بار به کار می رود. بی متال بوده که بر اساس اختلاف ضریب انبساط طولی دو فلز غیر همجنس است. بر اثر عبور جریان از بی متال دو فلز گرم می شوند و طول آن ها افزایش پیدا می کند.

از آن جایی که ضریب انبساط طولی یکی از فلزات بیشتر از دیگری است، دو فلز با هم به سمت فلزی که ضریب انبساط طولی کمتری دارد خم می شود، در نتیجه مسیر عبور جریان کنتاکت ها باز و مدار قطع خواهد شد.

تفاوت بی متال و کلید حرارتی:

کلید حرارتی مدار قدرت را قطع و وصل می کند ولی بی متال مدار فرمان را قطع می کند و می توان با کمک تیغه NC بی متال بوبین کنتاکتور را در زمان خطای اضافه بار یا خطای جریان حرارتی قطع کرد که به این باعث مدار قدرت هم قطع می شود.

کلید حرارتی در مقابل اضافه بار و اتصال کوتاه عمل می کند ولی بی متال فقط در مقابل اضافه بار و داغ شدن موتور حفاظت را اعمال می کند. تفاوت کلید حرارتی با بی متال

به خاطر وجود کلید ON/OFF بر روی کلید های حرارتی میتوان موتور را خاموش و یا روشن کرد اگر این کلید بر روی بی متال ها وجود ندارد.

یکی دیگر از تفاوت های کلید حرارتی و بی متال نحوه قرار گیری در مدار است. کلید حرارتی به عنوان یک قطع کن قبل از کنتاکتور قرار می گیرد ولی بی متال بعد از کنتاکتور قرار می گیرد. تفاوت کلید حرارتی با بی متال

تفاوت کلید حرارتی با بی متال

برای خرید و اطلاع از قیمت کنتاکتور زیمنس در کنار شما هستیم تا بهترین ها را ارائه کنیم، کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در همین صفحه با ما تماس بگیرید.

اتوماسیون صنعتی زیمنس, پارس اتوماسیون, پارس اتوماسیون توانا, تفاوت کلید حرارتی با بی متال, تفاوت کلید حرارتی و بی متال, فرق کلید حرارتی با بی متال, فرق کلید حرارتی و بی متال, کلید حرارتی چیست, نمایندگی زیمنس

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up