انواع کلیدهای مورد استفاده در صنعت برق

انواع کلیدهای مورد استفاده در صنعت برق

انواع کلیدهای مورد استفاده در صنعت برق به منظور کنترل دستگاه‌های الکتریکی استفاده می‌شود. در واقع می‌توان گفت ساده‌ترین ابزار برای کنترل، کلید‌ها می‌باشند. کلید‌ها معمولاً با تغییراتی که در آن‌ها ایجاد می‌شود باعث قطع و وصل مدار الکتریکی می‌شوند. کلید‌ها را معمولاً با توجه به کارایی و نحوه استفاده به اشکال مختلفی می‌سازند‌، می‌توان آن‌ها را مناسب با محیط گرم، خشک یا مرطوب تولید کرد. از طرفی با توجه به نیروی موجود می‌توان از نوع مناسب استفاده کرد.

با توجه به عملکرد کلید‌های صنعتی، متفاوت تولید می‌شوند و در سه دسته ساده، مرکب و حفاظتی جای می‌گیرند.

معمولاً تغییراتی که در کلید‌های صنعتی ایجاد می‌شوند مکانیکی می‌باشد و‌ممکن است گاهی این انرژی به صورت الکتریسیته وارد شود، از این رو کلید‌های صنعتی را در دو دسته ساده یا مرکب قرار داده‌اند.

انواع کلیدهای مورد استفاده در صنعت برق

انواع کلیدهای مورد استفاده در صنعت برق

  • کلید صنعتی ساده
    کلید‌های لحظه‌ای
    کلید‌های صنعتی شستی
    کلید دستی دائمی
    کلید‌های اهرمی
    کلید غلتکی

کلید صنعتی ساده

یکی از انواع کلید‌های مورد استفاده در صنعت برق، کلید‌های ساده می‌باشند که آن‌ها به منظور تغییر حالت نیاز دارند تا انرژی مکانیکی مستقیماً بر روی خود کلید اعمال گردد.

کلید‌های ساده از نظر ساختاری به یک پل، دو پل و سه پل تقسیم می‌شوند و از نظر قطع و وصل انرژی به لحظه‌ای و دائمی تقسیم می‌شوند.

کلید‌های ساده لحظه‌ای برای داشتن عملکرد مناسب نیازی به وارد شدن مدام انرژی مکانیکی ندارند اما برعکس کلید‌های ساده دائمی به منظور داشتن عملکرد مناسب نیاز دارند تا در مواقع لازم به صورت مکانیکی انرژی وارد شود.

همان طور که مشخص است کلید‌های ساده به منظور قطع و وصل انرژی نیاز به یک نیروی خارجی، یعنی دست انسان دارد. از این رو ایرادات متعددی را ایجاد می‌کند که از آن‌ها می‌توان به کاهش طول عمر مفید کلید، به خطر افتادن جان اپراتور، پایین بودن سرعت قطع یا وصل دستگاه، در ارتباط بودن دائمی فرد با برق، نیاز به تعمیرات زیاد، اشاره کرد.

انواع کلیدهای مورد استفاده در صنعت برق

کلید‌های لحظه‌ای

یکی از انواع کلید‌های مورد استفاده در صنعت برق کلید‌های دستی لحظه‌ای می‌باشند. عملکرد این دسته از کلید‌ها به گونه‌ای ست که برای فعالیت نیاز است به صورت دائمی، دست فرد بر روی کلید باشد چراکه بعد از برداشتن دست، مدار به طور کلی قطع می‌شود و به حالت اول باز می‌گردد. بنابراین به منظور داشتن عملکرد مناسب باید دست انسان مدام بر کلید باشد.

از این نوع کلید‌ها در موارد متفاوتی استفاده می‌شود که یکی از آن برق ساختمان است و دیگری برق صنعتی می‌باشد‌.

کلید‌های صنعتی شستی

از دیگر انواع کلید‌های مورد استفاده در صنعت برق می‌توان به کلید‌های شستی با پوش باتن اشاره کرد. این کلید‌ها معمولاً به منظور قطع و وصل سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی به منظور قطع و وصل و یا استارت و استپ به کار ‌می‌روند‌. به طور کلی این کلید‌ها دو نوع on  یا nc  می باشند که در حالت آن سیستم وصل می‌شود و در حالت دوم مدار قطع می‌گردد.

کلید دستی دائمی

همان طور که مشاهده کرده‌اید، کلید‌های دائمی در وضعیتی که اعمال می‌شود، می‌مانند و به منظور تغییر این وضعیت نیازمند نیروی مکانیکی می‌باشند. از این رو دائماً نیاز به نیروی مکانیکی دارند.

کلید‌های اهرمی

از انواع کلید‌های مورد استفاده در صنعت برق که کمتر دیده‌اید می‌توان به کلید‌های اهرمی اشاره کرد که از ساده‌ترین کلید‌های صنعتی هستند. از این کلید‌ها معمولاً برای قطع مدار با جریان کم استفاده می‌شود.
تیغه‌ها بر روی محور گردان قرار گرفته‌اند که اگر اهرم حرکت کند تیغه‌ها به کنتاکت متصل می‌گردد.

انواع کلیدهای مورد استفاده در صنعت برق

کلید غلتکی

دسته دیگری از انواع کلید‌های مورد استفاده در صنعت برق، کلید غلتکی ست که در ساختمان آن استوانه‌ای حول محوری دایره می‌چرخد. بر روی این استوانه هادی به شکل نواری قرار داده‌اند که با حرکت مناسب هادی و استوانه مدار الکتریکی قطع یا وصل می‌شود. در صورتی که قسمت‌های هادی در استوانه به شکل ثابت  در جلو باشد به این معنی ست که جریان قطع است. اما اگر اشکال برآمده  در قسمت جلو قرار گیرند در این صورت جریان متصل خواهد بود.

ما در این مقاله در مورد انواع کلیدهای مورد استفاده در صنعت برق صحبت کردیم امیدواریم که برای شما مفید واقع شود.
مقاله های مرتبط:
آیا استفاده از تکنولوژی سبب پیشرفت در کسب و کارها می شود؟

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up